شما اینجا هستید

تیتر دو » آخرین مکالمه هواپیمای ATR در آسمان اصفهان بود/ اثری از هواپیمای سقوط کرده در پنج نقطه پیش بینی شده نیست
گروه : تیتر دو , حوادث

به گزارش سپیدخبر به نقل از فارس،  بارش برف، برودت و مه آلودبودن هوا که گفته می‌شود از عوامل بروز این حادثه هستند، کماکان سد راه نیرو‌های امدادی و جست‌وجو شده است. شرایط جوی نامساعدی که در ارتفاع زیاد محل حادثه حاکم است و مانع از انجام پرواز‌های جست‌وجو شده و تلاش به یافتن محل حادثه را به کوهنوردی در شرایط نامساعد تبدیل نموده است.

 

اثری از هواپیمای سقوط کرده در پنج نقطه پیش بینی شده نیست

۱۱:۴۴* رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویر احمد به رسانه ها گفته است: اثری از هواپیمای سقوط کرده یاسوج در پنج نقطه پیش بینی شده نیست.

وی افزود: پنج نقطه که اطلاعات آن از قبل داده شد جستجو شد ولی هیچ اثری از سقوط هواپیما نبود.

کوه نوردان در ارتفاع ۳هزار متری مستقر هستند

۱۱:۳۳* بر اساس اطلاعات دریافتی، هم اینک کوهنوردان و نیروهای امدادی در ارتفاع ۳ هزار متری مستقر و در حال گشت زنی هستند اما هنوز هیچ اثری از لاشه هواپیما نیست.
دومین روز حادثه سقوط هواپیما تهران -یاسوج ۲
دومین روز حادثه سقوط هواپیما تهران -یاسوج ۲
دومین روز حادثه سقوط هواپیما تهران -یاسوج ۲
دومین روز حادثه سقوط هواپیما تهران -یاسوج ۲
دومین روز حادثه سقوط هواپیما تهران -یاسوج ۲
دومین روز حادثه سقوط هواپیما تهران -یاسوج ۲
دومین روز حادثه سقوط هواپیما تهران -یاسوج ۲

آخرین مکالمه هواپیمای ATR در آسمان اصفهان بود

۱۱:۲۰* سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: آخرین مکالمه هواپیمای ATR ساعت ۹:۲۲ دقیقه در آسمان اصفهان بود. در آخرین مکالمه خلبان با مرکز پرواز فرودگاه مهرآباد وضع کاملاً عادی بوده است.خلبان درخواست کاهش ارتفاع داده که مورد موافقت مرکز پرواز قرار گرفته است.هواپیما در ارتفاع ۲۱ هزار پا پرواز می‌کرد که بعد از موافقت، اجازه کاهش ارتفاع تا ۱۷ هزار پا صادر شده است.بعد از قطع ارتباط چند نفر از اهالی منطقه پادنا گفتند هواپیما را در ارتفاع پایین دیدند.

هیات هفت نفره فرانسوی راهی ایران می‌شود

 ۱۱:۰۰* یک هیات هفت نفره فرانسوی برای بررسی علت سقوط هواپیمای تهران – یاسوج، راهی ایران می‌شود. تیم فرانسوی شامل ۳ نفر کمیسیون بررسی سوانح و ۴ نفر از کارخانه سازنده هواپیما است.

هواپیمای ATR ساخت فرانسه و ایتالیا است.

 تصاویری از عملیات تیم امدادی هلال‌احمر در هلیکوپتر اعزامی به منطقه حادثه سقوط هواپیما

هیات هفت نفره فرانسوی راهی ایران می‌شود

تلاش بی وقفه نیروهای هلال احمر برای ادامه عملیات جست و جو

۱۰:۴۹* حسین درخشان – مدیر کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات کشور در رابطه با آخرین وضعیت امداد رسانی نیروهای هلال احمر در منطقه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج، گفت: در حال حاضر تیم های امدادی این سازمان در منطقه  و حوالی روستای نقل دهستان پادنا حاضرند و به صورت زمینی و هوایی در حال انجام عملیات جست و جو برای یافتن لاشه هواپیما هستند.

درخشان ادامه داد: هلال احمر برای انجام موفقیت آمیز عملیات خود ضمن استفاده از بالگرد، نیروهای خود را به تجهیزات ارتباط رادیویی و بی سیم مجهز کرده است و مرکز فرماندهی عملیات به صورت مستمر با نیروهای اعزامی به ارتفاعات ارتباط دارد. تا کنون نیز مشکلی برای نیروهای هلال احمر پیش نیامده است.

مدیر کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات کشور افزود: شعال ارتباط بی سیم های این مرکز بین ۵ تا ۱۰ کیلومتر را پوشش می دهد که در صورت مساعد شدن شرایط جوی تا میزان ۱۵ کیلومتر قابل افزایش است.

درخشان افزود: بالگرد هلال احمر هم اکنون در حال گشت زنی است.

وی تأکید کرد: علی رغم تلاش های فراوان برای توفیق در عملیات، سرمای هوا به مانعی بزرگ برای به نتیجه رسیدن تلاش ها تبدیل شده است و متأسفانه هنوز نیروهای امدادی موفی به یافتن لاشه هواپیما نشده اند.

شناسایی محل دقیق سقوط هواپیما تا ساعت ۱۴

۹:۲۹* اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: شانس پیدا شدن محل حادثه هواپیمای تهران-یاسوج با روشن شدن هوا و با استفاده از بالگرد بیشتر شد که تیم‌های امداد و نجات استان‌های اصفهان، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال بختیاری و از ساعت ۵ صبح امروز وارد عملیات جست‌وجو شدند تا بتوانند هرچه زودتر محل حادثه را مشخص کنند.

وی افزود: محدوده سقوط هواپیما تا حدود زیادی براساس کارشناسی‌های انجام شده تقریباً مشخص شده است، شب گذشته به دلیل شرایط نامساعد جوی، برف و سرما و همچنین صعب‌العبور بودن منطقه، عملیات به کندی پیش می‌رفت. گذر از کوه‌ دنا و کوه‌های مجاور آن حتی در شرایط مساعد جوی و در فصل تابستان نیز به سختی صورت می‌گیرد؛ قطعاً با حضور بالگردهای امداد و نجات برای گشت هوایی، عملیات شناسایی سرعت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم محل دقیق حادثه سقوط هواپیما تا ساعت ۲ الی ۳ بعد از ظهر امروز توسط نیروهای متخصص به صورت کامل شناسایی شود؛ به احتمال زیاد لاشه هواپیما در نزدیکی روستاهای نقل و دنگزلو منطقه پادنای اولیا و بالای کوه دنا بوده است. با توجه به برخورد هواپیما به کوه و سرمای شدید هوا در ارتفاع ۲ هزار متر، بعید است هیچ یک از سرنشینان هواپیما جان سالم به در برده باشند.

محال است هواپیمای با کوچکترین اشکال و حتی تاریخ منقضی شدن یک قطعه به پرواز درآید

عشایری مدیر فنی آموزش شرکت آسمان با اشاره به اینکه سامانه اعلام موقعیت هواپیمای تهران – یاسوج فعال بوده است و معلوم نیست که چرا بعد از حادثه عمل نمی کند، گفت: هواپیمای A.T.R که در ارتفاعات دنا مفقود شده است، در ساعت مقرر پرواز کرده و تاخیر نداشته است .

وی با تاکید بر اینکه محال است که هواپیما چک نشده باشد افزود: مدارک آخرین کنترل ها وجود دارد.این هواپیما جزو هواپیماهای پیشرفته و مدرن به حساب می آید؛ به محض اینکه هواپیما ها بر روی فرکانس ۱۲ و نیم قرار می گیرند، آلارم و هشدار ها به صدا در می آید.

مدیر فنی آموزش شرکت آسمان با اشاره به اینکه ای ال تی این هواپیما فعال بوده است خاطرنشان کرد: محال است هواپیمای با کوچکترین اشکال و حتی تاریخ منقضی شدن یک قطعه به پرواز درآید، حتی اگر در جعبه کمک های اولیه هواپیمایی چسب نباشد، پرواز نمی تواند انجام شود.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی صبح امروز جهت بررسی آخرین وضعیت سانحه هواپیمای شرکت آسمان به یاسوج رفت

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به همراه مهرداد تقی زاده معاون حمل و نقل این وزارت و رحمت الله مه آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی عازم فرودگاه یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد شدند.

عباس آخوندی

 

کوهنوردان و امدادگران از ساعت ۵ صبح به ارتفاعات کوه های دنا اعزام شدند

کوهنوردان و امدادگران از ساعت ۵ صبح به ارتفاعات کوه های دنا اعزام شدند

دومین روز جستجو محل سقوط هواپیما

دومین روز جستجوی محل سقوط هواپیمای

 

اختصاص دو پرواز برای یافتن اجساد مسافران هواپیما

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور در ارتباط با آخرین اقدامات صورت گرفته برای کمک به حادثه‌دیگان سقوط هواپیما به فارس گفت: اورژانس هوایی یاسوج جهت جست‌وجو در کوه‌های پادنا و سیسخت به پرواز درامد و هم اکنون در مرکز eoc آماده باش کامل وجود دارد.

وی افزود: دو پرواز اورژانس هوایی یاسوج و گچساران در ساعت ۷ و۱۰ دقیقه صبح امروز جهت جست‌وجوی اجساد مسافرین هواپیمای تهران به یاسوج اختصاص یافت وبه سمت کوه‌های پادنا و دنا اعزام شدند. تلاش امدادرسان اورژانس هوایی کهگیلویه وبویراحمد همچنان جهت جستجو ادامه دارد.

خالدی گفت: پرواز بالگردهای این سازمان بر فراز رشته کوه‌های دنا با روشن شدن هوا آغاز شده، اما توده‌های سنگین و پرفشار در ارتفاعات باعث کاهش دید عمودی و افقی شده است.

رصد سه نقطه احتمالی برای وقوع حادثه و پرواز پهبادها

۹:۰۰* محمدسعید شرفی مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی در گفت‌وگویی، در تشکیل آخرین جزئیات جست‌وجوی لاشه هواپیمای سانحه‌دیده آسمان در کوه‌های دنا،‌ اظهار داشت:‌ از شب گذشته در ۱۰ منطقه مستقر شده‌ایم و ۳ تیم جست‌وجوی «سازمان هواپیمایی کشوری»، «شرکت فرودگاه‌ها» و «شرکت آسمان» عملیات جست‌وجو را انجام می‌دهند.

وی که در منطقه وقوع حادثه مستقر ‌است، افزود: تا ساعت ۵ صبح امروز منطقه را رصد کردیم و به ۳ گزینه رسیدیم؛ از ساعت ۶ صبح با حرکت پهپادها و همچنین جست‌وجوی ۲۰۰ نفر از  کوهنوردان در مناطق اطراف عملیات جست‌وجو آغاز شده است.

شرفی ادامه داد: همچنین از یاسوج و شیراز هلی‌کوپترهای جست‌وجو حرکت کردند و در حال حاضر در حال رصد هوایی منطقه هستند.

مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی بیان کرد:‌ طبق اطلاعات هواشناسی تا ساعت ۱۲ امروز هوا در منطقه مناسب است و امکان جست‌وجو وجود دارد و از ساعت ۱۲ مجدداً به علت بارش‌ها و مه امکان جست‌وجو کمتر می‌شود.

وی اظهار داشت: در شرایط نامساعد جوی اگر امکان جست‌وجو از طریق کوهنوردان و هلی‌کوپترها فراهم نبود فقط پهپادها عملیات جست‌وجو را انجام می‌دهند؛ اما هنوز هیچ یک از تیم‌های زمینی، هلی‌کوپتری و پهپادی در ارتباط با اینکه اثری از لاشه هواپیما یافته باشند به ما اعلام نکرده‌اند.

شرفی اظهار داشت: عملیات جست‌وجو از ساعت ۵ صبح آغاز شده است و تا همین الان پهپادها در ارتفاعات پایین و بالا و تیم هوانوردی و هلی‌کوپتری در حال جست‌وجو هستند.

هواپیمای ATR72 شرکت هواپیمایی آسمان ساعت ۸ صبح روز گذشته مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک کرد اما ۵۰ دقیقه پس از پرواز و در ۱۵ مایلی فرودگاه یاسوج پس از درخواست طرح تقرب و  کاهش ارتفاع، ارتباط خلبان با برج و ارتباطات رادیویی هواپیما قطع شد.

این حادثه در حوالی روستای بیده بخش دناکوه حاشیه ارتفاعات دنا در ۱۴ مایلی یاسوج رخ داد.

با توجه به شرایط، این پرواز نباید انجام می‌شد

۸:۴۵* سیداحسن علوی، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت هواپیمای ای تی آر آسمان، اظهار کرد: با وجود تشکیل ستاد بحران و اعزام چند گروه تجسس متاسفانه به دلیل شرایط بد جوی، بارندگی شدید و این‌که ارتفاع کوه دنا حدود ۴۰۰۰ متر است، هنوز لاشه هواپیما پیدا نشده است.

وی با تاکید بر این‌که باید سیستم ELT این هواپیما فعال می‌شد، افزود: این سیستم بلافاصله پس از برخورد با مانع بایستی فعال می‌شد تا موقعیت جغرافیایی هواپیمای را ارسال می‌کرد، اما سیستم مذکور عمل نکرده و هیچ سگنالی را تا الان ارسال نکرده است.

علوی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود سیستم مذکور در هواپیمای آسمان فعال نبوده است، تصریح کرد: بعید می‌دانم چنین مسئله‌ای اتفاق اتفاده باشد، این موضوع با جان انسان‌ها ارتباط دارد و نمی‌توان با این مسئله بازی کرد. احتمالا این سیستم از کار افتاده یا حساسیت آن کم شده است. این موضوع در کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که خیلی از مسائل سقوط هواپیمای ای تی آر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، افزود: با توجه به شرایط جوی منطقه، دید بسیار کم و فشار ابرهای متراکم نباید پرواز با این هواپیما انجام می‌شد.

 بازخوانی ۲۴ ساعته جعبه سیاه هواپیما

۸:۰۱* علیرضا منظری، معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری گفت:‌ ELT سیستمی است که به ماهوار نصب می‌شود و سیگنال‌هایی که از آن ساطع می‌شود به ماهواره ارسال شده و محل وقوع سانحه را نشان می‌دهد. حالا این‌که این هواپیما چرا نمی‌تواند سیگنال‌های ELT را ارسال کند، باید هواپیما را پیدا کرده و آنرا ببینند و بگویند علت چیست.

وی افزود: آن چیزی که مشخص می‌کند چه اتفاقی برای هواپیما روی داده، اطلاعات جعبه سیاه و موقعیت سقوط هواپیماست. کارشناسان فنی زمانیکه موقعیت افتادن هواپیما را ببیند می‌تواند درباره این‌که چه اتفاقی برای هواپیما افتاده، اظهارنظر کنند.

منظری تاکید کرد:‌ اظهارنظرها درباره دلایل سقوط هواپیمای ATR فرضیات اشخاص بوده و کارشناسی نیست. ارتباط رادیویی که هم‌اکنون ثبت شده این بوده که هواپیما در آن نقطه طبق دستورالعمل ارتفاع را تغییر می‌داد، اطلاع داده است و مرکز کنترل این اجازه را داده است.

وی بیان کرد:‌ اطلاعات جعبه سیاه نشان می‌دهد چه اتفاقی قبل از وقوع حادثه روی داده است، اگر جعبه سیاه پیدا شود ظرف ۲۴ ساعت قابل خواندن است. اگر هواپیما مستقیم سقوط کرده باشد اجزای هواپیما راحتر پیدا می‌شود اما اگر هواپیما به کوه برخورد کرده باشد پیدا کردن قطعات و جعبه سیاه آن مقداری مشکل است.

غیرمنتظره – سایت خبری گیلان | اخبار گیلان – خبر رشت