به گزارش غیرمنتظره و به نقل از خبرآنلاین، مریم فکری: در حالی که بازار خودرو همسو با افزایش قیمت دلار در بازار، رشد عجیب قیمت‌ها را در پاییز امسال تجربه کرده است که وزیر صنعت، یک عامل گرانی در بازار خودرو را مربوط به نگاه مردم می‌داند.

سید رضا فاطمی‌امین دیروز در حاشیه نشست هیات دولت اعلام کرد: افزایش قیمت خودرو متاثر از افزایش قیمت تمام شده تولید آن در کارخانه نیست، بلکه متاثر از نگاه مردم به عنوان یک کالای سرمایه‌ای به خودرو بوده که با افزایش نرخ ارز به دنبال خرید خودرو و حفظ ارزش سرمایه خود هستند.

به گفته او، آنچه که در این دو ماه در این بازار آشفتگی ایجاد کرده، قیمت‌های بازار است. قیمت‌های بازار به دنبال افزایش قیمت قطعات بالا نرفته است، بلکه از آنجا که عرضه و تقاضای خودرو در بازار متوازن نیست، خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و افرادی که می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند، به سراغ خرید خودرو می‌روند.

وزیر صنعت متذکر شد: پس وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند، قیمت خودرو نیز بالا می‌رود. اگر دلار نیز پایین بیاید، قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند. در سال‌های گذشته نیز دقیقا قیمت‌های بازار با قیمت ارز بالا رفته و با قیمت ارز نیز پایین آمده است.

 

وعده جنجالی برای کاهش قیمت خودرو

در این شرایط اما معاون وزیر صمت با اعلام این‌که قیمت خودرو تا خرداد آینده به تعادل می‌رسد، گفت: زمانی که عرضه و تقاضا متعادل شود بورس به عنوان یک مرحله و راهکار، کنار گذاشته می‌شود.

اگرچه برخلاف این وعده معاون وزیر صنعت، در شرایط کنونی کارشناسان اعتقاد دارند که با توجه به نرخ تورم بالا، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت.

با این حال، منوچهر منطقی در یک برنامه رادیویی عنوان کرد: یکی از اهداف اصلی عرضه خودرو در بورس، رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده نهایی و واقعی‌شدن قیمت‌ها بود، اما عرضه خودرو در بورس بسیار محدود است؛ ضمن اینکه این کار در ابتدا خیلی ضابطه‌مند نبود و به همین دلیل هم باعث اختلالاتی شد.

وی با اشاره به تلاش وزارت صمت و سازمان بورس برای قاعده‌مندشدن عرضه خودرو در بورس گفت: قرار است عرضه خودرو در بورس به صورت متوالی و با تعداد کافی انجام شود تا رقابت بین تعداد کمتر باعث افزایش قیمت‌ها نشود. به عنوان مثال تعداد عرضه خودروهای پرتیراژ حداقل باید ۲ هزار دستگاه و خودروهای با تیراژ کمتر هم حداقل ۵۰۰ دستگاه باشد.

معاون وزیر صمت افزود: ما برای قیمت‌گذاری خودروها در بورس یک حد و کفی را تعیین خواهیم کرد و برای اینکه عرضه‌کنندگان خودرو هم واقعی باشند، مبلغ اولیه‌ای که دریافت می‌شود متناسب با نوع خودرو، بالاتر خواهد رفت.

منطقی عرضه خودرو به بورس را یک راهکار موقت و پذیرفته شده دانست و تصریح کرد: زمانی که عرضه و تقاضا متعادل شوند، بورس به عنوان یک مرحله و راهکار، کنار گذاشته می‌شود و طبق برنامه‌ریزی‌ها احتمالا عرضه و تقاضای خودرو از خرداد سال آینده متعادل خواهد شد.

وی ضمن تایید افزایش ۹۰ تا ۱۰۰ میلیونی قیمت برخی خودروها گفت: در حال حاضر خودروهایی مانند پژو ۲۰۷ و دنا و تارا در بورس عرضه می‌شوند که برای قرعه کشی آن‌ها صف وجود دارد.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه تامین منافع دولت و وزارت صمت از طریق عرضه خودرو در بورس حرف درستی نیست، متذکر شد: دولت در ایران‌خودرو پنج درصد سهم دارد و تعداد خودروهای عرضه شده در بورس هم فقط زیر ۶ هزار خودرو است.

افزایش ۲۸ تا ۱۸۵ میلیون تومانی قیمت خودرو فقط در سه ماه

بررسی بازار خودرو در پاییز امسال حاکی از آن است که در ۹۰ روز گذشته قیمت خودرو بین ۲۸ تا ۱۸۵ میلیون تونان گران شده است.

بر همین اساس، قیمت پراید۱۱۱ در طول سه ماه گذشته شاهد رشد در حدود ۲۸ میلیون تومانی بوده و به ۲۳۰‌میلیون تومان رسیده است. قیمت پراید ۱۳۱ نیز از ۱۸۲ میلیون تومان به ۲۱۹ میلیون تومان تغییر کرده است. پراید۱۳۱ سه ماه پیش ۳۷ میلیون تومان ارزان‌تر بود. اما قیمت پراید ۱۵۱ مدل ۱۴۰۱ با رشد ۴۴ میلیون تومانی، از ۱۷۵ میلیون تومان به ۲۱۹ میلیون تومان رسیده است.

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که در پاییز امسال قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ در بازار در حدود ۱۲۰ میلیون تومان گران شده است. این خودرو هم‌اکنون در بازار به قیمت ۴۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رود.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۱۳۹۹ نیز از ۳۵۳ میلیون تومان به ۴۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است. این یعنی سه ماه قبل این خودرو ۱۰۷ میلیون تومان ارزان‌تر بود.

از سوی دیگر، قیمت پژو ۲۰۷ پاناروما اتوماتیک مدل ۱۴۰۰ با افزایش ۱۲۰ میلیون تومانی، به ۷۱۰ میلیون تومان رسیده است. پژو ۲۰۷ دنده‌ای پاناروما مدل ۱۴۰۱ نیز از ۴۰۴ میلیون تومان به ۵۶۵ میلیون تومان تغییر کرده است. این خودرو سه ماه قبل ۱۶۱ میلیون تومان ارزان‌تر بود.

قیمت پژو ۴۰۵ GLX بنزینی مدل ۱۳۹۹ نیز ۹۰ میلیون تومان گران شده و در حال حاضر در بازار ۳۸۰ میلیون تومان قیمت دارد.

قیمت پژوپارس اتوماتیک مدل ۱۳۹۹ هم از ۴۷۰ میلیون تومان به ۵۸۰ میلیون تومان افزایش یافته است. یعنی این خودرو سه ماه قبل ۱۱۰ میلیون تومان ارزان‌تر بود.

بنا به این گزارش، بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ در طول سه ماه گذشته ۱۴۰ میلیون تومان گران شده و در بازار ۷۲۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرده است.

قیمت تارا دنده‌ای مدل ۱۴۰۱ نیز از ۴۳۲ میلیون تومان به ۵۸۰ میلیون تومان رسیده است. این یعنی این خودرو سه ماه پیش ۱۴۸ میلیون تومان ارزان‌تر بود.

در این میان، تیبا هاچ‌بک مدل ۱۴۰۱ در حالی که در ابتدای پاییز ۲۰۳ میلیون تومان قیمت داشت، با رشد ۶۷ میلیون تومانی قیمت در حال حاضر در بازار ۲۷۰ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت تیبا صندوقدار SX بنزینی مدل ۱۴۰۱ نیز از ۲۰۲ میلیون تومان به ۲۶۵ میلیون تومان افزایش یافته است. به عبارتی، این خودرو سه ماه قبل ۶۳ میلیون تومان ارزان‌تر بود.

قیمت دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز از از ۴۰۲ میلیون تومان به ۵۳۰ میلیون تومان تغییر کرده است‌. این خ درو سه ماه قبل ۱۲۸ میلیون تومان ارزان‌تر بود. اما قیمت دناپلاس اتوماتیک توربو مدل ۱۴۰۱ در سه ماه گذشته ۱۸۵ میلیون تومان گران شده و به ۶۹۰ میلیون تومان رسیده است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که قیمت راناپلاس مدل ۱۴۰۱ مدل ۱۴۰۱ از ۳۰۵ میلیون تومان به ۴۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است. این خودرو سه ماه قبل ۱۱۵ میلیون تومان ارزان‌تر بود.

قیمت ساینا EX دنده‌ای مدل ۱۴۰۱ هم در بازار رشد ۷۳ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرده و به ۲۷۵ میلیون تومان رسیده است.

همچنین قیمت شاهین مدل ۱۴۰۱ از ۳۶۰ میلیون تومان به ۴۹۵ میلیون تومان افزایش یافته است. این خودرو سه ماه قبل ۱۳۵ میلیون تومان ارزان‌تر بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

غیرمنتظره – سایت خبری گیلان | اخبار گیلان – خبر رشت