شما اینجا هستید

سیاسی » داراویش گنابادی فتنه ای جدید زیر سر دارند؟!

اختصاصی/ به گزارش سپیدخبر، شب گذشته و در شب سالروز شهادت دخت نبی مکرم اسلام، حضرت فاطمه الزهرا (س) جمعی از دراویش گنابادی و مخالفین نظام مقدس جمهوری اسلامی در ادامه اقدامات مخرب و فتنه انگیزانه خود که ادامه دهنده راه اغتشاشات اخیر بوده است، دو بسیجی و سه مامور نیروی انتظامی را با زیر گرفتن توسط اتوبوس و یک دستگاه خودروی سواری را به شاهدت رساندند.

نکته قابل تامل در خصوص اقدامات شب گذشته این فرقه انحرافیآن است که قطب این فرقه حدود چهار سال قبل به ساحت مقدس دخت نبی مکرم اسلام توهین کرده بود که با واکنش های بسیاری مواجه شده بود و اکنون پس از چهارسال در شب شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) ۵ جوان رعنای این مرز و بوم را به شهادت رساندند.

اما نگاهی به این فرقه انحرافی:

نورعلی تابنده مشهور به مجذوبعلیشاه در ۲۱ مهر ماه ۱۳۰۶ هجری شمسی متولد شد. وی تحصیلات قبل از دیپلم خود را دریکی از دبیرستان های تهران و پس از آن در سال ۱۳۲۷ رشته حقوق قضایی در دانشگاه تهران گذراند و سپس برای تکمیل تحصیلات خود به فرانسه عزیمت کرد.در سال ۱۳۳۶ پس از اتمام تحصیلات در رشته ادبیات فرانسه و اخذ دکترا در رشته حقوق به ایران بازگشت و پس از مدتی در دولت بازرگان در وزارت دادگستری ، وزارت ارشاد و سازمان حج سمت هایی کسب کرد. او فرزند محمد حسن تابنده صالحعلیشاه، قطب دراویش گنابادی است که پس ازبرادرش سطان حسین ملقب به رضاعلیشاه و پسر برادرش یعنی علی تابنده معروف به محبوب علیشاه به عنوان قطب سی و نهم سلسله نعمت اللهی سلطانعلیشاهی گنابادی رسید. نورعلی تابنده، از سران نهضت آزادی و از مخالفین سر سخت نظام جمهوری اسلامی می باشد.

نورعلی تابنده به دلیل تحصن دراویش گنابادی در سوم اسفند سال ۱۳۸۷ مقابل مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان تهران، روز سوم اسفند را که همزمان با کودتای شاه و روز اول سلطنت پهلوی است به عنوان روز درویش نامگذاری نمود. این تعیین روز خاص، یک برنامه سیاسی به حساب می آید که در طول دوران تصوف بی سابقه بود است.

سلطان محمد بیچاره ( فامیل نامبرده ) گنابادی در سال ۱۲۹۴ این فرقه را تاسیس کرد.
انحرافات عقیدتی وی باعث شد که مرحوم آیت الله آخوندخراسانی (صاحب کفایه) وی را مرتد اعلام نماید که در سال ۱۳۲۷ هجری قمری توسط عده ای از شیعیان در بیدخت گناباد در توالت خانه اش ، خفه شد و بعد از آن، قطبیت در خاندان وی موروثی شد.

فرقه نعمت اللهی گنابادی که گسترده ترین شبکه صوفی در ایران به شمار می رود, همانگونه که از نام آن معلوم است, نسبت طریقتی خود را به نعمت الله ولی (شاعر) می رسانند که بی شک از اهل سنت بود و ادعای خدایی داشت چنانچه در دیوان خود می گوید:

سید زخودی خود فنا شد والله به خدا، که خدائیم
سید چه کنی راز نهان؟ فاش بگفتیم بی خود نگریستیم خدائیم خدائیم (دیوان ص ۴۳۲ )

تفسیر بیان السعاده به سلطان محمد نسبت داده می شود لکن رجال شناس خبیر شیعه، مرحوم آقا بزرگ تهرانی کتاب شناس بزرگ معاصر در کتاب ارزشمند الذریعه می نویسد:

برخی معتقدند این تفسیر مربوط به ملا سلطان است. اما نگاهی به اعراب اول آن نشان دیگری دارد. سپس می گوید:

عین عبارات این تفسیر در رساله شیخ علی ابن احمد مهائمی کوکنی متولد سال ۷۷۶ ومتوفی ۸۳۵ مشهور به مخدوم علی مهائمی موجود است. همچنین الفاظ آن را سید غلامعلی آزاد بلگرامی در کتابش سُبحۀ المرجان، تالیف سال ۱۱۷۷ آورده است. (الذریعه جلد ۳ ص۱۸۱.)

فرقه نعمت اللهی گنابادی گسترده ترین شبکه صوفی در ایران به شمار می روند.

فرقه شناسی

نام فرقه: نعمت اللهیه سلطانعلیشاهی گنابادی
تخلص فرقه: گنابادی
موسس فرقه: محمد سلطانعلیشاه
سال تاسیس: ۱۲۹۴ هجری قمری
قطب کنونی: نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه
محل مرکزی فعالیت: تهران خانقاه امیر سلیمانی
مهمترین مراکز جمعیتی: بخش بیدخت گناباد و بخش ششده فسا

مهمترین منابع درآمدی:

علاوه بر عشریه که از اتباع فرقه گرفته می شود این فرقه دارای شرکتهای اقتصادی و بنگاه های در آمدی هست که به برخی اشاره می شود:

الف:-صنایع شیردامداران
ب:-صنایع کیک وکلوچه شکوهی( پچ_پچ)
ج:-حدود ۶ چاپخانه و انتشاراتی مانند چاپ جنت بروجرد، حافظ شیراز ، انتشارات حقیقت تهران و…

مهمترین خطرات سیاسی اجتماعی فرقه گنابادی:

رشد سریع
حرکت رسانه ای قوی
داشتن نیروهای مخالف نظام وآماده ی درگیری
نفوذ

تشکیلات:

در راس فرقه قطب قرار دارد. بعد از قطب شیوخ فرقه هستند که در بسیاری از مناطق فعالند وبه عنوان شیخ نامیده می شوند.مهمترین شیوخ فرقه عبارتند از:

۱-یوسف مردانی شیخ کرج
۲-محجوبی شیخ ملایر
۳-خواجه گراشی شیخ فارس و …

برخی از انحرافات این فرقه :

تجسم صورت مرشد در عبادات.
عُشریه : اینها بر خلاف نصّ صریح قرآن به جای خمس عشریه را درست کرده اند که به قطب یا نماینده وی داده می شود.
غُسل اسلام: شخص قبل از تشرف به محضر قطب باید غسل اسلام کند!
امام دانستن قطب (مهدویت نوعیه).
سماع : گرچه امروزه اقطاب این فرقه سماع را جایز نمی دانند لکن اغلب اقطاب گذشته این فرقه از مروجین و افراط گرایان در موضوع سماع بوده اند .
اعتقاد به وحدت شخصیه وجود و بی نیازی از عبادت هنگام فناء فی الله!

غیرمنتظره – سایت خبری گیلان | اخبار گیلان – خبر رشت