شما اینجا هستید

اجتماعی » رواج تاکسی های اینترنتی در گیلان به ضرر چه کسی است؟ رانندگان، مردم یا مسئولین؟!

به گزارش سپیدخبر، اگرچه مدت زمان زیادی از آغاز به کار تاکسی های اینترنتی نمی گذرد اما این اپلیکیشن های موبایلی حسابی جای خود را در بین مردم باز کرده اند. خدمات مناسب، دسترسی راحت و مهمتر از همه هزینه کمتر نسبت به موارد مشابه از مهمترین عوامل استقبال مردم از این استارتاپ ها است. با این حال این در روزهای اخیر، تاکسی های اینترنتی محور انتقاد برخی از مسئولین شهری بوده است. مسئولینی که در اکثر موارد به خطر افتادن معیشت رانندگانی که به نوعی تحت نظر و پوشش شهرداری هستند، را مهمترین دلیل مخالفت خود با رواج این پدیده بر می شمارند. اما آیا واقعا گستردگی استفاده از تاکسی های اینترنتی، تاثیر منفی بر وضعیت اقتصادی رانندگان تاکسی می گذارد؟

ذکر چند نکته می تواند در پاسخ به این سوال موثر باشد:

اولاً: الگوی مسافربری در کشورهای مختلف بر کرایه کامل یا اصطلاحاً دربستی خودرو توسط مسافر استوار است. معدود کشورهایی هستند که در آن ها همانند آن چه در کشور ما رواج دارد خودروی مسافربر یا تاکسی به صورت اشتراکی توسط مسافرین مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. لذا همانطور که الگوی مسافربری از گذشته تا کنون دچار تغییر شده است (نشستن ۴ نفر در صندلی عقب و ۲ نفر در صندلی جلو) به زودی انتقال مسافر از طریق خودروهای دربستی جایگزین حالت فعلی خواهد شد. شاید این استارتاپ ها نقطه آغاز این تغییر باشد!

دوماً: مردم راضی اند! چرا که اگر ناراضی بودند عملا این اپلیکیشن ها آن قدر رشد نمی کردند که توسط مسئولان شهری دیده شده و مورد انتقاد قرار بگیرند. رضایت مردم به عنوان خدمات گیرندگان اصلی، نه تنها مهمترین عامل در سنگینی کفه ترازو به نفع تاکسی های اینترنتی است بلکه یکی از دلایل اصلی در عدم فیلتر و اصطلاحاً پایین نکشیدن کرکره این تاکسی ها در کشور و به تبع آن گیلان بوده است.

سوماً: اگر تنها یکی دو بار از این تاکسی ها برای رسیدن به مقصد استفاده کرده باشید، حتما دیده اید که در کنار اتوموبیل های شخصی، بسیاری از رانندگان تاکسی و بعضاً تاکسی های بیسیم هم در این سامانه ها عضویت داشته و به ارائه خدمات می پردازند. رانندگانی که به جای ایستادن در صف های طویل جذب مسافر، ترجیح می دهند مبلغ کمتری دریافت کنند اما ساعات کاری خود را به بطالت نگذرانند.

با این تفاسیر پربیراه نیست اگر بگوییم متضرر اصلی در این میان تنها مسئولانی هستند که سازمان های تحت امرشان ماهانه مبالغ فراوانی از بابت اعطای مجوز، عوارض، پول بیسیم و … از رانندگان دریافت می کنند. بی شک هر چه تاکسی های اینترنتی فراگیرتر شوند، درآمدهای این چنینی کاهش می باید. اگرچه این موضوع نافی وجود نظارت هایی بر نحوه کار این سامانه ها نیست. به خصوص اینکه می بایست در مورد سلامت جسمی و روانی رانندگان بررسی های لازم و کاملی صورت گیرد. بررسی هایی که البته هر ماهه پولی از بابت تجدید آن دریافت نشود!

غیرمنتظره – سایت خبری گیلان | اخبار گیلان – خبر رشت