البته بیژن حاج محمدرضا، رئیس سندیکای جایگاه داران سوخت در واکنش به انتشار اخباری درباره قطع شدن دستگاه های کارتخوان در پمپ بنزین ها ، آن را رد و اعلام کرد: با توجه به خودداری بانک ملت به تعهدات خود، تصمیم گرفته ایم که کارتخوان های این بانک را جمع آوری کنیم.
وی توضیح داد: بر اساس قراردادی که با بانک ملت داشته ایم، قرار بود پرداخت ها از طریق طرح «کیف پول» این بانک انجام شود، اما متاسفانه این بانک به تعهدات خود عمل نکرده است.
رئیس جایگاهداران سوخت کشوربا گلایه از این وضعیت گفت: به دلیل مشکلاتی که با بانکها داریم، از این پس جایگاهها فقط در قبال دریافت پول نقد بنزین تحویل میدهند.
او با بیان اینکه بر اساس قرارداد، ۱۲ هزار میلیارد تومان از سال ۸۶ تاکنون از بانک ملت طلب داریم، افزود: قرار بود که بانک ملت بابت هر تراکنش «۲۰ ریال» به پمپ بنزین ها پرداخت کند، اما به جز چند ماه اول، از عمل به تعهد خود، خودداری کرده است.
حاج محمدرضا درباره دشواریهایی که این تصمیم برای مردم به وجود میآورد، گفت: جایگاهها دارای تنخواه قدرتمندی نیستند که بتوانند روزها منتظر دریافت وجه فروش بنزین باقی بمانند و به نظر نمیرسد فروش نقدی بنزین دشواری چندانی برای مردم داشته باشد.
بانک ملت ادعای جایگاهداران سوخت را تکذیب کرد
اما بهمن اسکندری، معاون مدیرعامل بانک ملت با بیان اینکه ادعای مطرح شده در باره پرداخت نشدن وجوه حاصل از فروش سوخت در جایگاهها کذب محض است، افزود: بانک ملت از سال ۸۳ بر اساس توافقات انجام شده مکلف شد تا وجوه حاصل از فروش سوخت را از طریق سه فرآیند آنلاین شتابی ، کیف پول و از طریق پی استیشن ها دریافت کند و در حال حاضر نیز این بانک بر اساس تعهدات خود به همین شیوه عمل می کند.
وی با بیان اینکه تا هفته گذشته بر اساس فراِیند سیستم شایرک درهر۲۴ ساعت دست کم ۶ بار وجوه دریافتی به وسیله کارت خوان های بانک ملت در جایگاه ها به حساب جایگاه داران واریز می شده گفت : از چند روز قبل و براساس تصمیم بانک مرکزی وبا هدف مسائل امنیتی،این پرداخت ها درهر ۲۴ ساعت یکبار انجام می شود واگر جایگاه داران به این مسئله اعتراضی دارند باید موضوع را از طریق بانک مرکزی یا وزرات نفت پیگیری کنند.
معاون بانک ملت در خصوص ادعای مطرح شده از سوی رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت مبنی بر اینکه قرار بوده بانک ملت به ازای هر تراکنش ۲۰ ریال به جایگاه داران بعنوان کارمزد پرداخت کند، گفت : در ابتدای اجرای این طرح با هدف تشویق جایگاه داران برای ترغیب مردم به استفاده از کیف پول و پرداخت آنلاین، بانک ملت تصمیم گرفت تا به صورت تشویقی به ازای هر تراکنش مبلغ ۲۰ ریال به جایگاه داران پرداخت کند که این مسئله پس از ملغی شدن استفاده از کیف پول عملاً کنار گذاشته شد .
وی افزود: بانک ملت هیچ تعهدی نسبت به پرداخت این وجوه نداشته و ندارد و صرفا این اقدام اختیاری و با هدف تشویق جایگاه داران انجام شده است.
جایگاهداران موظف به دریافت با کارتخوان شدند
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی کشور نیز با بیان اینکه مردم همچنان میتوانند از دستگاههای کارتخوان برای پرداخت پول سوخت در جایگاهها استفاده کنند، گفت: حدود یک هفته است که تغییراتی در سامانه «شاپرک» بانک مرکزی ایجاد شده است. در گذشته هر پولی که از طریق این سامانه پرداخت میشد، ظرف مدت ۲ تا ۳ ساعت در دسترس صاحب حساب قرار میگرفت اما اکنون با تغییراتی که انجام شده، صاحب حساب حدود ۲۴ساعت بعد به پول خود دسترسی خواهد داشت که این موضوع با توجه به لزوم خرید فرآورده سوختی، برای جایگاهداران مشکلاتی را ایجاد کرده است.
محمدرضا موسویخواه، با تاکید بر اینکه نباید هیچ وقفهای در روند خدمات و سوختگیری در جایگاهها ایجاد شود، افزود: درصدد هستیم با انجام تمهیداتی به جایگاههای عرضه سوخت در این زمینه کمک کنیم اما جایگاهداران همانند گذشته به دریافت پول سوخت از طریق دستگاههای کارتخوان از سوی مشتریان موظف هستند.
واکنش وزیر نفت
بیژن نامدار زنگنه در نشست خبری دیروز خود در خصوص تعلل برخی بانکها در پرداخت پول جایگاههای سوخت گفت: اقدامات اخیر بانک مرکزی باعث شده پول آنها با تاخیر وارد حساب جایگاه داران شود که این تاخیر با توجه به فروش بالای جایگاهها مشکل ساز شده است.
وی ادامه داد: طی صحبتهای اخیر با اقای سیف خبر از تاخیر ۳ الی ۴ ساعتی داده اند که این میزان تاخیر مشکل ساز نیست، ولی تاخیر ۴۸ ساعته مورد دیگری است که باید برای آن تصمیمهای جدید صورت گیرد.
دستورالعمل بانک مرکزی هم از راه رسید
بانک مرکزی نیز درباره تاخیر در واریز وجوه واریز شده از طریق کارتخوان اطلاعیه ای صادر کرد که در آن آمده: بانک مرکزی بهمنظور اعمال کنترل دقیقتر بر مبادلات پولی بینبانکی، فراهم آوردن زمان و امکانات لازم برای رهگیری تراکنشها، جلوگیری از انجام انتقالات مشکوک به کلاهبرداری و پولشویی و از میان برداشتن زمینه سوءاستفاده از زیرساخت های پرداخت و تسویه برای فعالیتهای سوداگرانه، تغییراتی به شرح زیر اعمال کرده است:
۱. انتقالات سامانه «پایا» برای دستور پرداختهای مشتریان صرفاً یکبار در روز و در روزهای غیر تعطیل رسمی و در سیکل ساعت ۱۵:۴۵ پردازش و برای اعمال نتیجه به بانکهای مقصد ارسال میشود.
۲. ارسال دستور پرداخت در «پایا» و «ساتنا» با تاریخ روز تعطیل رسمی ممنوع است.
۳. انتقالات سامانه «پایا» برای تسویه تراکنشهای کارتی «شاپرک» بهصورت تجمیع مبالغ تراکنشهای روز قبل برای هر «شبا» صورت میپذیرد.
۴. در روزهای غیر تعطیل رسمی، انتقالات سامانه «پایا» برای تسویه تراکنشهای کارتی «شاپرک» مربوط بهروز قبل، صرفاً یکبار در روز و در سیکل ساعت ۳:۴۵ بامداد پردازش و برای بانکهای پذیرنده ارسال می شود. در ضمن ریز تراکنشهای پایانههای فروش «شاپرک» در ساعت ۵ بامداد در اختیار بانکهای پذیرنده قرار میگیرد.
۵. در روزهای تعطیل رسمی، انتقالات سامانه «پایا» برای تسویه تراکنشهای کارتی «شاپرک» مربوط بهروز قبل، صرفاً یکبار در روز و در سیکل ساعت ۱۵:۴۵ پردازش و برای بانکهای پذیرنده ارسال می شود. در ضمن ریز تراکنشهای پایانههای فروش «شاپرک» در ساعت ۱۷ در اختیار بانکهای پذیرنده قرار میگیرد.
۶. کارسازی دستور پرداخت مشتری به مشتری «ساتنا» در بانک مقصد، صرفنظر از زمان دریافت آن از مشتری توسط بانک مبدا، تا پایان وقت اداری تاریخ موثر دستور پرداخت صورت گرفته و تعهد انجام دستور پرداخت در این سامانه بهصورت «همان روز» است.
به گزارش الف،بسیاری معتقدند اجرایی شدن دستورالعمل فوق در شرایطی که طی سالهای گذشته بر تسریع مبادلات پولی در حوزه الکترونیک تاکید می شده مانع ایجاد می کند و موجب ماندن پول در فضایی مه آلود و مبهم شده و برخی کسب و کارها را با مشکلات جدی مواجه میکند.