اختصاصی / به گزارش غیرمنتظره؛ شهرداری رشت یکنهاد خدماتی است که سازمان های تابعه ای را در زیر مجموعه خود دارد و هر یک از آنها به فراخور شرح وظایف خود به شهروندان خدمترسانی میکنند.
یکی از مهمترین سازمانهای تابعه شهرداری رشت را میبایست سازمان مدیریت حملونقل بار و مسافر دانست، مجموعهای که خدمات آن در بخشهای مختلف از جمله اتوبوسهای درونشهری، تاکسیها و… سبب شده است تا اکثریت شهروندان از خدمات این مجموعه بهرهمند شوند.
در سال ۱۴۰۰ این سازمان یکی از پر کارترین سازمان های تابعه بوده که فعالیتهای گسترده و قابلتوجهی از خود ارائه کرد است و به همین منظور به بررسی برخی از اقدامات انجام شده توسط این سازمان خواهیم پرداخت.
* یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۰ در مجموعه سازمان حملونقل بار و مسافر شهری شهرداری رشت بازگرداندن اتوبوسهای متوقفی رشت در شهر قزوین بود. اتوبوسهایی که به جهت بازسازی به قزوین منتقل شده بود و طی سالها به دلیل عدم توافقات اداری و قانونی در آنجا متوقف گردید و در سال ۱۴۰۰ با تلاش و پیگیری های مستمر به شهر رشت منتقل گردید.
از دیگر اقدامات مهم این سازمان بهسازی پایانه مسافربری میدان گیل است که طی سال های سال با وضعیت بسیار نامناسبی به حال خود رها شده بود. در سال ۱۴۰۰ و پس گذشت سالهای متمادی، پایانه مسافربری میدان گیل در تمامی بخش های خدمتی نظیر تعمیرات و ساخت سرویس های بهداشتی، نظافت مستمر و کامل محوطه با تجهیز به دستگاه کف شور، پاکسازی فضای پایانه از نصب پوستر و بنر ، رنگ آمیزی، بهسازی و ترمیم آسفالت، نصب مبلمان شهری در محوطه، بهسازی فضای سبز، بهسازی نورپردازی، نصب و بهسازی کیوسک نگهبانی، رنگ آمیزی جداول و نرده ها، با برون سپاری خدمات مذکور و بدون پرداخت هزینه، اورهال شد و مورد بازسازی قرار گرفت.
ایجاد تعمیرگاه و مرکز بازسازی اتوبوس های شهری، یکی از اقدامات مهم سازمان حمل و نقل شهرداری رشت می باشد که در محل ترابری گذشته با پاکسازی فضای آنجا با ساخت سوله های تعمیرگاهی راه اندازی شد و طی طرح مطاعاتی انجام شده در حال توسعه است و در آینده و در توسعه سازمانی به یک مرکز خدماتی شهری با داشتن مراکزی نظیر کارواش، پارکینگ، رستوران و هایپر مارکت و غیره تبدیل خواهد شد؛ و هم اکنون بازسازی اتوبوس های شهری در آنجا در حال انجام می باشد.
هوشمند سازی ناوگان حمل و نقل تاکسیرانی شهر رشت نیز یکی دیگر از کارهای بسیار حائز اهمیت این سازمان در سال ۱۴۰۰ می باشد که تاسی های شهر رشت مجهز به دستگاه پرداخت الکترونیک سیار (کارتخوان)، به جهت ارائه خدمات مطلوب به شهروندان و گام نهادن در راه توسعه شهر هوشمند شده اند.
اقدام قابل طرح دیگر این سازمان صرفهجویی ۱۲٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریالی در هزینههای سازمان مدیریت حملونقل بار و مسافر شهرداری رشت با طراحی و ساخت قطعات مورد نیاز سازمان برای بازسازی اتوبوسهای دوو درونشهری و…مب اشد که کارشناسان و مهندسان متبحر و زبده این سازمان توانسته اند با رفع نقص یک قطعه فنی از اتوبوس های دوو شهری در هزینه های تعمیرات و بازسازی این سازمان صرفه جویی چشمگیری نمایند.
اقدامات موثر در کاهش هزینه های رانندگان ناوگان تاکسیرانی در قالب ارائه خدمات رفاهی مانند انعقاد تفاهم نامه ارائه خدمات معاینه فنی، انعقاد تفاهم نامه با شرکت تعاونی مصرف کارکنان شهرداری، انعقاد تفاهم نامه تامین قطعات خودرویی، انعقاد تفاهم نامه راه اندازی و نصب دستگاه پرداخت الکترونیک سیار در ناوگان تاکسیرانی، انعقاد تفاهم نامه سرویس خدمات خودرویی در عملکرد این بسیار قابل توجه است.
اجرای طرح ساخت و راه اندازی اتوبوس دو طبقه فرهنگی و گردشگری نیز از پروژه های فرهنگی و اجرایی در حال انجام این سازمان است
همچنین از دیگر اقدامات مهم این سازمان به موارد زیر نیز می توان اشاره کرد:
* دریافت مجوز اعتبار از صندوق امید به مبلغ ۲۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال با تنفس ۶ ماهه و بازپرداخت ۵ ساله برای ۷۰ دستگاه اتوبوس
* دریافت کمک بلاعوض به مبلغ ۲۱٬۹۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال از محل اعتبارات دولتی از سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور به ازای بازسازی ۲۰ دستگاه اتوبوس در ازای هر اتوبوس به مبلغ ۱٬۷۶۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال تخصیصیافته
* دریافت مجوز بازسازی اتوبوس در مجتمع تعمیرگاهی شهرداری و رأساً توسط سازمان حملونقل بار
* ساماندهی تاکسی بیسیم ۱۸۱۲ و واگذاری آن به بخش خصوصی
* دریافت حق نظارت بر ارائه خدمات تاکسیهای اینترنتی
* ایجاد ۱۵ کد تعرفه بهای خدمات در حوزه بار
* تعیین تکلیف بدهیهای معوق پیمانکار جایگاههای CNG از ۲۴ ماه گذشته تاکنون
* تهیه اسناد و برگزاری مزایده شناسایی پیمانکار CNG
* اقتصادی سازی و برونسپاری غرفههای غیر حملونقلی در پایانه میدان گیل
* اقتصادی سازی و برونسپاری تبلیغات بدنه اتوبوسهای شهری
- کد خبر 94222
- پرینت