به گزارش غیرمنتظره و به نقل از خبرآنلاین، مهسا بهادری: سهشنبه ۱۵ آبان اتفاق جالبی رخ داد و مخاطبان زیادی را شگفتزده کرد. چند ساعت قبل از شروع دیدارهای لیگ قهرمانان اروپا خبری در خروجی رسانهها و البته فضای مجازی منتشر شد که علاقهمندان به فوتبال مدتها از شنیدن آن محروم مانده بودند و آن خبری نبود به جز بازگشت عادل فردوسیپور برای گزارش یک مسابقه، گزارشگر محبوب فوتبال ایران بعد از ۵ سال و نیم دوری از گزارشگری در تلویزیون، با بازی رئالمادرید – میلان مهمان مردم شد و این بازی را گزارش کرد.
آخرین گزارش عادل مربوط به دیدار نهایی لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و اولسان هیوندای کره جنوبی بود و فردوسیپور بعد از ۲۰۶۴ روز دوباره یک بازی را گزارش کرد.
سال ۱۴۰۱ بود که شبکه ورزش قرار بود بازی معروف بارسلونا و پاریسنژرمن درحالیکه در زمان پخش زنده تقابل دو تیم عادل فردوسیپور گزارش آن را بر عهده داشت؛ اما صداوسیماییها در بازپخش این بازی ترجیح دادند این بار به جز خود عادل حتی صدای عادل را هم حذف کنند و صدای دیگری را جایگزین کنند.
عادل فردوسیپور که حالا در آستانه ۵۰ سالگی قرار دارد، گزارشگر فوتبال، تهیهکننده، مجری تلویزیونی، صداپیشه، مترجم و مدرس دانشگاه است که فعالیت خودش را در سن ۱۹ سالگی و از سال ۱۳۷۲ با روزنامهنگاری در مجلات ورزشی شروع کرد و سپس در تلویزیون نیز بهعنوان گزارشگر ورزشی مشغول به کار شد. او پس از گزارشگری مسابقات فوتبال جام جهانی ۱۹۹۸ به شهرت رسید و در سال ۱۳۷۸ برنامه ۹۰ را برای بررسی فوتبال ایران طراحی و تهیه کرد. او تا سال ۱۳۹۷ به اجرای ۹۰ پرداخت و از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ هم تهیهکنندگی فوتبال ۱۲۰ را بر عهده داشت تا اینکه در نهایت پس از ۲۴ سال به طور کامل از تلویزیون جدا شد.
آن هم با فاصله یک هفتهای از صحبتهای پیمان جبلی که بسیاری شخص مورد نظر را عادل فردوسیپور میدانستند که متهم به شکستن نمکدان شده بود. آن هم از جانب فردی که در بدو ورودش به ریاست سازمان اعلام کرد احتمال دارد عادل و برنامه نود را به تلویزیون بازگرداند و همچنان هم مشخص نیست که آیا صحبتهای هفته اخیرش به ماجرای پایان ناگهانی این برنامه ارتباط دارد یا خیر!
عادل فردوسیپور نمکدان شکسته بود؟
در خرداد ۱۴۰۲ بود که جبلی در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق گفت: «بالاخره وقتی این آدم در برنامهای میآمده برای خودش خِیلی از مخاطبان را داشته است. اسمش میآمده، برنامه با خودش مخاطب میآورده است. اسم آن آدم روی شبکهای میآمد، آن شبکه خودش را بالا میکشید. خب حالا به نظام، مردم و اعتقادات خودش لگد زده است. لگد زده به نمکدان، نمک را ریخته و نمکدانی را شکسته است. آیا از من انتظار دارید برای اینکه من پرمخاطب بشوم بروم خواهش و التماس کنم که تو رو خدا بیا؟! حالا ما چشممان را میگذاریم رویهم انگار ندیدهایم، اصلاً شما (دانشجویان) و مردم اجازه میدهید ما این کار را کنیم؟ آیا ما میتوانستیم برنامههایی را بدون عز و التماس و بدون پذیرش ذلت در برابر افرادی که پشت پا زدند به اعتقاداتشان، تاریخشان، فرهنگ و مردمشان و نظامی که تابهحال از آن ارتزاق کرده بودند که با آن تا به اینجا رسیده بودند، بسازیم؟ پاسخ این است «نه میتوانیم و نه خواهیم توانست که این کار را انجام بدهیم. پسکار کمی نیست که ما شب عید و نوروزمان را بدون التماس به چهرههای این چنینی پشت سر بگذاریم تا اثبات کنیم صداوسیما وابسته به چهار سلبریتی وطن فروخته نیست.» بسیاری از کارشناسان و رسانهها مقصود رئیس سازمان صداوسیما را عادل فردوسیپور دانستند و با آن که صداوسیما بعداً تأکید کرد اسمی از کسی برد نشده و فرد خاصی مدنظر رئیس سازمان نبوده است؛ اما بسیاری بر همان باور بودند که هدف این حرف پیمان جبلی هنرمندان و مجریانی بودند که از سازمان حذف شدند و در رأس آنها عادل فردوسیپور قرار دارد.
تنها یک سال و نیم از آن اظهارنظر ابتدایی گذشته بود که در ۲۳ آبان امسال، رئیس سازمان صداوسیما در حاشیه جلسه هیئت دولت و در پاسخ به این سؤال یک خبرنگار که «آیا مخالفت صداوسیما با گزارشگری آقای فردوسیپور در فضای مجازی و تلاش برای ممانعت از آن، صحت دارد؟»، گفت که چنین موضوعی صحت ندارد.
و چهارشنبه هفته گذشته جبلی اعلام کرد: «شخصاً با فردوسیپور صحبت کردم. میخواهیم حساسیت روی این چهرهها را تعدیل کنیم. فردوسیپور پرورش یافته صداوسیما بوده، او سال گذشته برنامه فوتبال ۱۲۰ را تهیهکنندگی میکرد. حساسیت روی این افراد را باید تعدیل کنیم، بسیاری از آنها تمایل همکاری با صداوسیما را ندارند، روی دلایل آنها ریز نمیشویم و احترام میگذاریم.»
اما این تناقض فقط در میان صحبتهای جبلی نمایان نیست، بلکه در رفتار این سازمان هم نمایان است.
چرا میگوییم تناقض؟ در ادامه به جزئیات این تناقض اشاره میکنیم.
زمانی که جبلی درباره تعامل با فردوسیپور صحبت کرد، ساترا که نهاد ناظر بر شبکه نمایشخانگی است پا به میدان گذاشت و دستور توقیف صدای عادل فردوسیپور را صادر کرد. پیرو این اتفاق هم محمدجواد شکوری مقدم مدیرعامل آپارات و فیلیمو با انتشار مطلبی در فضای مجازی از توقیف پخش گزارش عادل فردوسیپور خبر داد. او نوشت: «اصلاً فرق نمیکنه محتوا چی باشه، از نظر ساترا و صداوسیما کلاً هر چی دیده بشه توقیفه! اکنون از ساترا تماس گرفتند که پخش گزارش فردوسیپور هم توقیفه!»
واکنشها به یک دخالت!
پیرو همین ماجرا محسن برهانی، وکیل و حقوقدان با انتشار یک استوری در اینستاگرام خود نوشت: «برای عدم تکرار آنچه با گزارش عادل فردوسیپور و برنامه سروش صحت ارتکاب یافت و جلوگیری از مداخله بیوجه صداوسیما در کار هنرمندان، بایستی دراسرعوقت رئیسجمهور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ورود پیدا کنند و مصوبه شورایعالی انقلابفرهنگی (تعیین الزامات ساماندهی حوزه صورت و تصویر فراگیر) را اصلاح و اجازه ندهند اختیار رقیب به رقیب سپرده شود.َ
علی ربیعی، دستیار اجتماعی رئیسجمهور گفت: «در تعجبم چرا عدهای تاب دیدن حال خوب مردم را ندارند. هر چیزی که حتی بهقدری اندک، موجب شادی، سرگرمی و دلخوش جامعه میشود را برنمیتابند. در خبرها خواندم که ساترا دستور ممنوعیت «گزارش» عادل فردوسیپور و «اکنون» سروش صحت را صادر کرده است. مثل اکثر هموطنان دوستشان دارم. نمیدانم چرا درحالیکه همه ما نگران مرجعیت رسانهای در داخل هستیم، متولیان آن هیچ دغدغهای دراینخصوص ندارند.»
از طرف دیگر در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران که با حضور وزیر ورزش و جوانان، دبیرکل کمیته ملی المپیک، رئیس کمیته ملی پارالمپیک و تعدادی از اهالی هنر و ورزش در سالن همایشهای فدراسیون کشتی برگزار شد.
احمد دنیا مالی در بخشی از این مراسم از طرف مسعود پزشکیان گفت که رئیسجمهور پیگیر کارهای بازگشت عادل فردوسیپور به تلویزیون است.
درنهایت هم اعلام شد که عادل فردوسیپور امشب ۱۰ آذر ساعت ۲۱ بازی دورتموند – بایرنمونیخ را از یک سکوی اینترنتی گزارش میکند.
- کد خبر 122094
- پرینت