به گزارش سپیدخبر،بهادر سبحانی پور – راهاندازی پویش سهشنبههای بدون خودرو در سالهای اخیر با هدف استفاده کمتر از خودروهای تکسرنشین از جمله پویشهایی بوده که مورد اقبال قرار گرفته است.
ستاد اجرایی این پویش با هدف توسعه فرهنگ زندگی شهر دوستدار سلامت و محیط زیست، در دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد تا با نظارت و هماهنگی ۳۱ دفتر محیط زیست و توسعه پایدار ادارات کل ورزش و جوانان استانها بهعنوان دبیران استانی این ستاد این هدف را در سراسر کشور دنبال کند. این بدان معناست که اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان مسئول اصلی اجرای این طرح در سطح استان است و قطعاً باید انتظار داشت تا همکاری بیشتری در این راستا داشته باشد.
بهمنماه ۱۳۹۴، تشکیل ستاد اجرایی این پویش به همراه تدوین آئیننامه، دستورالعملهای اجرایی و تفاهمنامههای مربوط در دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان، با همکاری کمیته دوچرخهسواری همگانی کشور و دفتر مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیگیری شد.
در شهر رشت اما این پویش عمر طولانیمدتی ندارد و نهایتاً ۲ ماه است که مورد اجرا قرار گرفته است اما در این کوتاه نیز طرح فوق مورد توجه عموم قرار گرفته است. هرچند که باید اذعان داشت در این میان شورای شهر رشت عملاً دست تنهاست و برای عملی شدن این پویش نیاز به تلاش سایر دستگاههای ذیربط وجود دارد.
البته با توجه به بالا رفتن هزینه تهیه دوچرخه آنهم به تعداد بسیار زیاد نمیتوان انتظار داشت استان گیلان و یا حتی شهر رشت یک شبه تبدیل به شهرهای کشور هلند که پایتخت دوچرخه در جهان است شود، اما میتوان این انتظار را داشت که با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان، هیئت دوچرخهسواری استان و شهرداری رشت چند ایستگاه دوچرخه برای استفاده عموم شهروندان ایجاد شود تا پویش سهشنبههای بدون خودرو جامع عمل به تن کند.
رشت۲۰
- کد خبر 34036
- پرینت