اختصاصی / به گزارش غیرمنتظره، معین حسنزاده: شهر رشت با جمعیت ساکن حدود ۷۶۰ هزار نفر، روزانه پذیرای بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت شناور است که برای کار، تحصیل و امور اداری به این شهر تردد میکنند. این تراکم جمعیتی که در روزهای پیک مسافرت تا سه برابر افزایش مییابد، فشار غیرقابلتحملی بر زیرساختهای حملونقل شهری وارد میکند.
ترافیک سنگین، آلودگی هوا، اتلاف وقت شهروندان و افزایش تصادفات از جمله پیامدهای این معضل شهری است. نکته قابلتأمل اینجاست که امکانات و خدمات شهری صرفاً بر اساس جمعیت ساکن شبانه محاسبه میشود و جمعیت بیش از یک میلیون و دویستهزارنفری روزانه در محاسبات زیرساختی دیده نمیشود.
در این شرایط، سیستم حملونقل ریلی سبک شهری (تراموا) میتواند راهکاری اصولی برای حل معضلات ترافیکی باشد. تراموا با ظرفیت حمل مسافر بالا و آلایندگی کم، نمونههای موفق جهانی در شهرهایی مانند استانبول دارد که تراموا نقش مؤثری در کاهش ترافیک و تسهیل جابهجایی مسافران ایفا میکند.
توجه به تراموا در رشت به سال ۱۳۹۷ و در دوره ناصر حاجمحمدی شهردار وقت رشت بازمیگردد. در آن زمان، این پروژه با تلاش احمد رمضانپور و اسماعیل حاجیپور اعضای شورای وقت شهر رشت و با پیگیری محمدباقر نوبخت، رئیس وقت سازمان برنامهوبودجه کشور، در ردیف بودجه ملی قرار گرفت؛ اما هرگز به مرحله اجرا نرسید.
اکنون پس از سالها، مجدداً موضوع احداث تراموا مورد توجه قرار گرفته است. دکتر هادی حقشناس، استاندار گیلان، با تأکید بر ضرورت انسانمحور شدن شهرها، تراموا را بهترین راهکار برای حل مشکلات ترافیکی رشت دانست.
این نشست به جهت بررسی مشکلات شهری با حضور مسعود نصرتی، معاون عمرانی و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور که در ابتدای فعالیت شورای پنجم شهر رشت مدتی شهردار این شهر بود، برگزار شد.
در شرایطی که شهر رشت با گرههای کور ترافیکی مواجه است میتوان گفت که اجرای پروژه تراموا نهتنها میتواند مشکل ترافیک رشت را حل کند، بلکه میتواند الگویی برای سایر کلانشهرهای شمالی کشور باشد. هرچند که اجرای این پروژه منوط به تأمین اعتبارات پایدار، مطالعات فنی دقیق و عزم جدی تمامی ارگانهای ذیربط است.
- کد خبر 129709
- پرینت