به گزارش غیرمنتظره و به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف در گردهمایی «رسانه، تعامل و توسعه» در مجموعه ملاصدرا اظهار کرد: در قرآن آمده ما هیچ پیامبری نفرستادیم مگر اینکه با زبان مردم خودش صحبت کند تا بتواند تبلیغ کند، یعنی هدف پیامبران، تبلیغ با زبان تحقیرکننده نباشد. در قرآن به موسی (ع) میگوید با فرعون طغیانگر با زبان لَیِّن صحبت کنید شاید هدایت شود البته امیدوارم باز نگویند قرآن را تحریف کرده دوستانی که میگویند من قرآن بلد نیستم یادشان نیست که هنوز آنها به دنیا نیامده بودند، ولی من جامع المقدمات درس میدادم.
معاون راهبردی رئیسجمهوری افزود: قرار نیست بگوییم تو ظالمی تو ستمگری؛ چه توقعی از این مخاطب داریم جز اینکه تلویزیون را خاموش کند یا اینکه این نفرتش از ما تشدید شود؟ در قرآن آمده دشنام ندهید به کسانی که دنیا را میخواند.
ظریف گفت: شدت با کفار به زبان نیست به باور است، قرار است با زبانی صحبت کنیم که مؤثر باشد. اینها درس تبلیغات برای ما است. چگونه میتوانیم این جنگ روایتها را بسازیم؟ اگر قرار است این روایتها باشند که در تنازع با یکدیگر آینده را شکل بدهند، چگونه اطمینان حاصل کنیم که روایت ما بیشتر بر قلبها و مغزها بنشیند و بیشتر قلبها و مغزها را تسخیر کند، پیام رهبر انقلاب به جوانان آمریکایی به زبانی نوشته شده که جوان آمریکایی را جذب کند نه اینکه او را تحقیر کند، شروع گفتگو با شنیدن است نه صحبتکردن.
معاون راهبردی رئیسجمهور تصریح کرد: در قرآن در جایی که میگوید کفار از حیوان پایینترند، میگوید گوشی برای شنیدن ندارند، لذا باید کاری کنیم که بشوند نه اینکه پردهای بر گوششان قرار دهیم، دنیا را رها کنید چرا هنوز نتوانستیم با بچههای خودمان زبان مشترک بیایم، چون اولاً به آنها گوش نمیکنیم و ثانیاً با زبان تحقیرآمیز با آنها صحبت میکنیم. باید این مشکل را حل کنیم مخصوصاً در روابط بینالملل، نمیتوانیم با زبانی صحبت کنیم که برای ما کف بزنند.
ظریف گفت: مشکل دیگری هم داریم در کلاس روابط عمومی میگویند باید مخاطبشناسی داشته باشید و پیامتان را متناسب با او تبیین کنید مشکل این است که نمیتوانیم مخاطب خود را انتخاب کنیم در مسجد با آمریکایی صحبت میکنید در نیویورک با مسجدی هم صحبت میکنید.
وی ادامه داد: اتفاقاً شروع گفتگو با شنیدن است نه با صحبتکردن. قرآن شنیدن را مقدم بر اندیشیدن میداند، لذا قرار است ما آماده باشیم که بشنویم و بهنوعی گفتگو و صحبت کنیم که طرف مقابل برایش یک واقعیتی روشن شود نه آن که از آن واقعیت متنفر شود. در نتیجه از ابتدای صحبت ما پرده و حجابی برابر خود قرار دهد که مثل آینه به آن بر بخورد و به صورتش منعکس شده و برگردد.
معاون راهبردی رئیسجمهور گفت: در ارتباطات و روابط عمومی باید مخاطبشناسی داشته و مخاطب خود را بشناسیم و پیام خود را متناسب با مخاطب تعیین کنیم. مشکل این است که نمیتوانیم مخاطب خود را انتخاب کنیم. از سویی نباید اجازه دهیم حتی یک کلمه از پیام ما از دست برود؛ لذا باید توجه داشته باشیم که مخاطب ما جهانی است و فقط یک گروه خاص نیست.
ظریف افزود: باید مواظب باشیم هم آن گروه مخاطب خود را در نظر بگیریم و هم آنکه دیگرانی وجود دارند که پیام ما به آنها میرسد. میتوان گفت حتی اخبار فارسی ما همزمان ترجمه میشود و همه جهان آنها را میشنوند.
معاون رئیسجمهور با اشاره به جنگ غزه گفت: اولاً که معتقدم جنایات اسرائیل در غزه بیشتر از همه تاریخ آنها را به خطر میاندازد. اما باید توجه کنیم که آنها در یک روایتسازی بسیار موفق بودند و لازم است که این روشها را یاد بگیریم ولو اینکه صهیونیستها از آن استفاده میکنند. البته مرگ بر صهیونیستها و من نمیگویم از آنها تقلید کنیم.
وی افزود: آنها دو روایت ساختند یک روایت مظلومیت است که همیشه گفتند ما از مظلومان تاریخ هستیم، از ظلمهایی که در تاریخ بر یهود رفته در هولوکاست و تروریسم و در نهایت ایران را تجسم هولوکاست اتمی ضد یهود تصویر میکنند. البته در مورد ایران این کار جدیدی نیست که از سال ۹۲ و ۹۳ و ۹۴ این کار را انجام میدهند؛ از همان زمان نتانیاهو مطرح کرد اینکه ایران ۶ ماه با سلاح هستهای فاصله دارد و همچنان هم آن را ادامه میدهند.
ظریف ادامه داد: آنها میخواهند روایت مظلومیتشان را دنیا باور کند. اسرائیلیها میخواهند دنیا و منطقه باور کند روایت شکستناپذیری آنها واقعی است همانطور که در فیلمهای هالیوود میبینیم که هیچوقت آمریکا و اسرائیل شکست نمیخورند و همیشه پیروز هستند؛ لذا اگر هم در جایی شکست میخورند سبُعیتشان را نشان میدهند؛ لذا این همه سبُعیت آنها در غزه برای آن است که آن شکست را بپوشانند، تا روایت شکستناپذیریشان را باورپذیر کنند.
- کد خبر 115327
- پرینت