به گزارش غیرمنتظره و به نقل از جماران، دکتر فرشاد مومنی، استاد اقتصاد دانشگاه، با بیان اینکه برنامه هفتم عدالت محور نیست، گفت: آقای پزشکیان خیلی شرافت به خرج داد که گفت کشور یک قانون برنامه مصوب به نام برنامه هفتم توسعه دارد که من به آن پایبند هستم. اما حرف درست این است که ما برای نجات کشور، باید یقینا برنامه محور باشیم، اما برنامه هفتم، بیکیفیتترین سند مصوب تاریخ برنامه ریزی ایران است. بنابراین باید به ایشان گفت از دریچه اولویتهایی که وعده دادی و شرافتت را گرو گذاشتی، این برنامه را زیر ذره بین بگذار. پایبندی به برنامهای اداره کردن کشور، امتیاز بسیار بزرگی است اما بت کردن این برنامه به غایت بیکیفیت، یک خطر بزرگ است.
فرصت محدودی برای کشور ایجاد شده
دکتر فرشاد مومنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی که در محل نمایشگاه بین المللی تبریز سخن میگفت، با بیان اینکه در شرایط کنونی فرصت محدودی برای کشور ایجاد شده و همه خطیر بودن و پرمشکل بودن کشور را پذیرفته اند، خاطرنشان کرد: در روششناسی توسعه، گفته میشود مسائل سطح ملی به مسائل سطح منطقه ای، بخشی و بنگاهی تقدم دارد و اگر در سطح ملی اوضاع خوب سامان پیدا نمیکنند، بخش ها، منطقهها و بنگاههای بزرگ، هم نمیتوانند دستاورد پایدار داشته باشند. بنابراین تصور دریافت رانتهای بزرگ با هدف ایجاد پایداری و ماندگاری، توهم بزرگ است.
وی با بیان اینکه اگر قادر باشیم مسائلمان را درست ببینیم و برنامههای اصولی برای پیگیری اهدافمان دنبال کنیم، میتوانیم از این فرصت تاریخی، به نحو شایستهای استفاده کنیم، در غیر این صورت، این شرایط میتواند به ضد خود تبدیل شود، گفت: میان توصیههای دینی و توصیههای توسعه ای، همراستایی وجود دارد برای نمونه ربا در توصیههای دینی مذموم است، چرا که برخورداری منهای تلاش و شایستگی را امکانپذیر میکند.
بدترین شیوه دفاع از اسلام را با ربوی کردن همه عرصهها در ایران، میتوان توضیح داد
این اقتصاددان به بخشهایی از کتاب «بانکداری، ربا و مسائل مالی در اسلام» نوشته دکتر شهید بهشتی اشاره کرد و با بیان اینکه اسم صورتبندی نظری که در این کتاب ارائه شده را «نظریه تعمیم یافته ربا» گذاشته ام، توضیح داد: از دیدگاه شهید بهشتی، هر نوع برخورداری مستقل از شایستگی و صلاحیت، حکم ربا دارد و همه کارکردهای ربا را در بازارهای سیاست، اجتماع و اقتصاد ایجاد میکند. این ارزش واکاویهای عمیق دارد و میتواند روزنهای باشد که از نظر اسلامی هم بفهمیم که چرا بدترین شیوه دفاع از اسلام را به اعتبار ربوی کردن همه عرصههای حیات جمعی در ایران، میتوان توضیح داد.
مومنی با تاکید بر اینکه کانالیزه کردن رانتها، به یک منطقه به بهانه اینکه رئیس جمهور از آن منطقه است، هم اتلاف منابع بین نسلی عمومی است و هم اوضاع و احوال آن منطقه را بدتر میکند، اظهارداشت: درمورد آن استانهایی که در دوره روسای جمهور قبل، بر اساس این تصور، تلاشهایی کردند بررسی کنید که از نظر شاخصهای محیط زیستی و نابرابری و بیعدالتی و سطح فناوری تولیدی چه اوضاعی دارند!
بنیانهای اندیشهای معطوف به توسعه را محور قرار دهید
وی با بیان اینکه از نظر دینی و علمی، گفته میشود در پاسخ به این پرسش که برای برون رفت از شرایط کنونی از کجا باید آغاز کنیم، پاسخ این است که بنیانهای اندیشهای معطوف به توسعه را محور قرار دهید، ادامه داد: در جلد دوم از مجموعه شش جلدی بحثهای تفسیر قرآنی شهید بهشتی این تقدم وجه اندیشهای از دیدگاه وحی، به عالیترین شکل آمده و میگویند سرنوشت هر جامعهای بر اساس تعالیم قرآن، بر حسب ظرفیتهای دانایی و اندیشهای اعتلابخش میتواند توضیح داد. برجستهترین متفکران بزرگ توسعه نیز حرفهای باکیفیت و تاریخسازی عنوان کرده اند. اهمیت این تلاشها از سوی متفکران توسعه، در آنجا آشکار میشود که در ۴۵ساله گذشته، فقط در ایران، با اینکه بیسابقهترین فراز و نشیبهای عملکردی و اندیشهای را داشتیم، هنوز یک کتاب، که بتواند به صورت روشمند تجربه این فراز و فرودهای کمتر از نیم قرن را توضیح دهد، نداریم. اما اندیشمندانی هستند که تجربه ۱۰هزار سال از تجربه را در مقیاس کل دنیا، زیر ذره بین گذاشته اند.
رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد به بیان اینکه ذخیره دانایی بشر دائما به صورت برگشت ناپذیر در حال ارتقا است اما در عین حال با روندهای برگشتپذیری کارنامه کشورها هم روبرو هستیم، یادآورشد: یعنی اگر اکنون اوضاع و احوال ما خوب است، هیچ دلیلی بر اینکه در آینده هم اینگونه باشد، نیست و برعکس. این دلالت خیلی بزرگ دارد که متفکران بزرگ برای تشریح آن، عمق گذاشتهاند و میگویند برای اینکه کار جامعه به جلو برود، دانایی شرط لازم است و نه کافی. شرط کافی این است که چقدر قابلیت دارید که از این ذخیره دانایی برگشت ناپذیر، استفاده کنید. گاه افراد و گروهها و حاکمانی که قادر به اینده نگری و نگرش بلندمدت نیستند، منافع بلندمدت را قربانی منافع کوتاه مدت میکنند و بستر نهادی رانت محور را به بستر نهادی تولید محور ترجیح میدهند. در این شرایط، بخش اعظم داناییهای ذخیره شده، بلااستفاده میماند و دانشهای ثمر بخس که به اعتلای جامعه و ارتقای کیفیتهای زندگی مردم منجر بم شود بیاعتنایی میکنند و به دانشهای بیثمر تکیه میکنند.
مومنی با بیان اینکه دانش بیثمر، معطوف به خلاقیت و تولید نیست و معطوف به توزیع مجدد و جابجایی منافع رانتی از این سو به آن سو است، گفت: ما اکنون رو به رانت و پشت به خلاقیت و تولید فناورانه هستیم. تصمیم گیری درباره تولید، تصمیم گیری بلندمدت است و اگر بخواهد استمرار داشته باشد، به تضمینهای بلندمدت سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و بین المللی نیازمند است.
وی تاکید کرد: جامعهای که زد و بند و شارلاتانی را زرنگی بداند و مسئولیتشناسی و پاکدامنی را نادانی و برعرضهگی تلقی کند، نمیتواند رشد کند. از جنبه اجتماعی هم باید گفت متفکران توسعه که جایزه نوبل هم گرفته اند، میگویند بازی توسعه، یک بازی دسته جمعی است. جاهایی میتوانند توسعه پیدا کنند که تمرین همکاری داشته باشند، اما در جامعهای که ۹۰ درصد بنگاههای اقتصادی اش، زیر ۱۰ نفر باشد، تمرین همکاری به شکل بایسته نداریم و وقتی مناسبات رانتی میشود، به جای همکاری، دروغ، فریب و زیرپاکشیدن و ستیز و حذف، نحور انباشت میشوند. از این دریچه، بزرگترین تلاطمهای سیاسی و اجتماعی در ایران، دقیقا در دورههایی است که رانت نفتی جهش پیدا کرده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ماجرای فهم عالمانه، کار بسیار سنگینی است، گفت: برای پیدا کردن فهم عالمانه، به یقین، مطالعههای گسترده ضروری است، اما کافی نیست. متفکران بزرگ میگویند، در دنیای واقعی، یک واقعیت وجود دارد، اما در دنیای تئوری، هزاران تئوری رقیب، برای توضیح آن واقعیت وجود دارد. از بین آنها باید دانست کدام را انتخاب کرد و ما به دانایی نیاز داریم که به قدرت تشخیص منجر شود. آن قدرت تشخیصی که به رئیس جمهوری که هنوز دوره ریاست جمهوریاش به دو ماه هم نرسیده، میگوید در میان انبوه گرفتاری و مشکلاتی که داریم، به جابجایی پایتخت اولویت دهیم، از کجا آمده است!؟
مومنی تاکید کرد: ما باید به کمک دولت برویم و البته دولت هم باید بخواهد و به هوش بیاید که قبل از اینکه به سطوحی از بلوغ اندیشهای نرسیده، بیپروا، حرفهای فاقد بنیه اندیشهای را مطرح نکند. باید به آقای پزشکیان بگوییم در دنیایی که تا این میزان پیچیده است، هر کس به شما آدرسهای سر راست و ساده داد، بدان نسبتی با علم ندارد. باید به ایشان گفته شود این تصور که وضعیت متغیر چند ۱۰ متغیری مانند بنزین، فقط با افزایش قیمت درست میشود، از زبان افرادی بیرون میآید که با منافع رانتی، نسبت دارند و حداقل این است که دانش و صلاحیت علمی کافی ندارند. میتوان محکم و با اطمینان این مساله را مطرح کرد.
این اقتصاددان با بیان اینکه رئیس جمهور را میترسانند که چگونه میخواهید حقوق کارکنان دولت را بدهید، اضافه کرد: به جای افزایش قیمت بنزین، کسی به ایشان مشاوره نمیدهد که اگر فقط مانع یک فسادی مانند فساد چای دبش شوید، از کل درآمد انتظاری از شوک قیمت بنزین، بیشتر عایدی خواهید داشت.
تاثیر مخرب شوک درمانی بر افزایش شدید هزینههای مصرفی دولت
وی تاکید کرد: اگر آقای پزشکیان در این دام بیفتد، شما خواهد دید که به فاصله کوتاهی میگویند، قیمت بنزین جهش پیدا کرد و اکنون قیمت ارز بیمنطق شده است. در ۳۵ سال گذشته، مانند الاکلنگ، چنین روشی را پیش برده اند، این شوک، هزار گرفتاری برای مردم و فقر و فلاکت برای کشور و ناامنی در مقیاس ملی و سرخوردگی برای دانایان کشور ایجاد میشود، اما برای کسانی، این وضعیت بسیار نفع دارد. اینها مسائلی است که چون هنوز اول کار است، میتوان درباره آن بسیار جدی فکر کرد. اگر آقای پزشکیان مشاورانی امین و صاحب صلاحیت داشته باشد، میتوانند صفحه ۳۴ تا ۷۴ گزارش اقتصادی ایران، در سال ۱۳۷۳ را که سازمان برنامه منتشر کرده، بخوانند. در آن گزارش نوشته شده از ۶۸ تا ۷۲ که ما فکر کردیم با شوک نرخ ارز، درآمد دولت زیاد میشود، اکنون فهمیدیم به ازای هر یک واحد افزایش درآمد از کانال شوک نرخ ارز یا شوک قیمت حاملهای انرژی، هزینههای مصرفی دولت با ضریب ۳.۵ برابر افزایش پیدا کرده است. اکنون میگویند این کار را بکن تا درآمد دولت افزایش یابد، اما در افق بلندمدت کشور در تمام زمینه ها، رو به اضمحلال میرود.
داریم از جیب میخوریم و پس رفت میکنیم
به گفته مومنی؛ اگر غیرت و شرافت ملی مبنا باشد، به جای اینکه پزشکیان را به شوک نرخ ارز و بنزین حساس کنند، باید به او بگویند در این ۳۵ سال گذشته، چه کردیم که کل سرمایهگذاریهایی که در چندساله اخیر شده، حتی استهلاکهای ما را نمیتواند پاسخ دهد. یعنی داریم از جیب میخوریم و پس رفت میکنیم. پس رفتی که هزینه فرصتش مرتبا بیشتر میشود؛ چرا که رقبای منطقهای و جهانی ما، این میزان خود را اسیر دست مافیاها و لاشخورها نکردند و تا این میزان گستره و عمق فساد در آن کشورها زیاد نشده است. راه حل همه اینها در ذخیره دانایی بشر وجود دارد و این ما هستیم که تصمیم میگیریم از آنها استفاده کنیم یا خیر.
رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد با بیان اینکه در ۵۰ سال گذشته، در زمینه رابطه فساد با نابرابری و عقب افتادگی، کسی به اندازه خانم سوزان رز اکرمن کار نکرده است، افزود: از ایشان چندین سال پیش کتابی با عنوان «فساد و دولت» چاپ شده که میگوید اگر کارهایی کردید که از درون آن، فساد گسترش و تعمیق پیدا کرد، محال است که کسی انگیزه سرمایهگذاری تولیدی داشته باشد. هر جامعهای که بنیه تولیدیاش ضعیف شود، روی دیگر سکه آن وابستگی ذلتآور به خارجیها است. چرا آقای پزشکیان افرادی را دور خود جمع کرده که او را به این حرفها ترغیب میکنند. او را ترغیب نمیکنند که یک گزارش شرافتمندانه ملی بگیرد که از روزی که شوک نرخ ارز و آزادسازی نرخ ارز و خصوصیسازی در دستور کار قرار گرفته، بر سر توان رقابت ایران در اقتصاد دنیا، چه آمده است!؟
مومنی با یادآوری اینکه در ۱۰ساله اول بعد از انقلاب، بدترین سال عملکردی ما سال ۱۳۶۷ بوده است، تصریح کرد: در این سال، سهم ایران از کل صادرات جهانی، درست برابر سهم جمعیتی ایران بوده است، اما در این ۳۵ سال که بیسابقهترین درآمدهای نقتی را هم داشتیم، آخرین گزارشها میگوید سهم صادراتی ایران حدود یک، چهارم یک درصد شده است.
این استاد اقتصاد، ضمن تاکید بر ضرورت انتساب تیمی صاحب صلاحیت از سوی دولت، برای اعتبارسنجی اظهارات برخی از وزرا در جلسه رای اعتماد، گفت: تعدادی از وزرا گفته بودند راه حل ما این است که سهام بنگاههای تولیدیمان را بفروشیم! اگر واگذاری واحدهای تولیدی صندوقهای بازنشستگی را در نظر بگیرید، اگر بررسی کارشناسی شود، میبینید چقدر این حرف غیرکارشناسی و مشکوک است.
آقای پزشکیان! برنامه را زیر ذره بین بگذار بت کردن این برنامه به غایت بیکیفیت، یک خطر بزرگ است
مومنی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور باید نظام دانایی معطوف به توسعه را برای خود مجهز کند که اسم آن را برنامه محوری مینامیم، یادآورشد: آقای پزشکیان خیلی شرافت به خرج داد که گفت کشور یک قانون برنامه مصوب به نام برنامه هفتم توسعه دارد که من به آن پایبند هستم. اما حرف درست این است که ما برای نجات کشور، باید یقینا برنامه محور باشیم، اما برنامه هفتم، بیکیفیتترین سند مصوب تاریخ برنامه ریزی ایران است. بنابراین باید به ایشان گفت از دریچه اولویتهایی که وعده دادی و شرافتت را گرو گذاشتی، این برنامه را زیر ذره بین بگذار. پایبندی به برنامهای اداره کردن کشور، امتیاز بسیار بزرگی است اما بت کردن این برنامه به غایت بیکیفیت، یک خطر بزرگ است.
برنامه هفتم عدالت محور نیست
وی به شعارهای عدالت محورانه پزشکیان اشاره کرد و با بیان اینکه برنامه هفتم با ضریب بالای ۹۰ درصد فاقد چنین کارکردی است، یادآورشد: اگر برنامه هفتم بخواهد در خدمت توسعه کشور قرار گیرد، باید بازآرایی، تکمیل و تصحیح شود. اما ما تا امروز این مساله را از زبان رئیس جمهور نشنیدیم. برای اولین بار طی ۷۵ساله گذشته، در عرض ۳ سال، اندازه جمعیت فقیر دو برابر شده و در تاریخ برنامه ریزی ایران، این مساله سابقه نداشته است. همه گزارشهای رسمی ایران میگوید در زمینه فقیرتر کردن مردم، سهساله گذشته، از دورههای قبل ترش بدتر بوده است. همان پوست خربزهای که به نام حذف ارز ترجیحی، زیرپای مرحوم رئیسی انداختند، که کمر مردم را شکاند، اکنون به اسم افزایش قیمت بنزین برای پزشکیان مطرح میشود، آیا این تصادفی است؟
به ازای هر یک واحد شوک تورمی ناشی از سیاستهای تورم زا، هزینههای سلامت، ۲.۵ برابر تورم اعلام شده است
این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: به اسم اینکه آن دولت، دولت محرومان است، بعد از حذف ارز کالاهای اساسی، بیسابقهترین جهش در قیمت مواد غذایی از پایان جنگ جهانی دوم تا امروز در ۱۴۰۱ اتفاق افتاد. باید به آقای پزشکیان بگوییم، آیا شما میخواهید به اسم عدالت دوباره آن بساط در ایران تکرار شود!؟ به کابینه بگویید از ناحیه آن شوک نرخ ارز، بر سر هزینه مواد غذایی مردم و هزینه سلامت و درمان آنها چه آمد. در ۳۵ سال گذشته، به ازای هر یک واحد شوک تورمی ناشی از سیاستهای تورم زا، هزینههای سلامت، ۲.۵ برابر تورم اعلام شده است. واکنش هزینههای بهداشت و درمان مردم، به سیاستهای تورم زا، ۲.۵ برابر مجموعه واکنشهایی است که در دیگر کالاها وجود دارد.
مومنی یادآور شد: وقتی در پایان آذر ۱۳۸۹، احمدی نژاد شوک قیمت بنزین و بقیه حاملهای انرژی را اجرا کرد، در اولین سال بعد از آن، اندازه جمعیتی که فقط از ناحیه هزینههای کمرشکن درمان به زیر خط فقر افتادند سه برابر شد. اینگونه میخواهید تصمیم گیری کنید!؟ این نشان میدهد که زور تصمیم گیریهایی که با آدرسهای غلط، منافع رانتی را برای اقلیتی فراهم میکند، اما بیش از ۹۰درصد جامعه را تنبیه میکند، بسیار بیشتر است.
رئیس جمهور ستادی برای ریشهیابی وضعیت رو به اضمحلال بنیه تولیدی کشور ایجاد کند
این اقتصاددان با بیان اینکه رئیس جمهور باید ستادی ایجاد کند تا وضعیت رو به اضمحلال بنیه تولیدی کشور ریشهیابی شود، گفت: اگر میخواهید در جامعه عدالت برقرار شود این ذخیره دانایی تمدن بشری است که میگوید هیچ کاری به اندازه بسط فرصتهای شغلی مولد، به برقراری عدالت اجتماعی کمک نمیکند. اگر عدالت در دستور کارتان است، چرا سراغ شوک درمانی میروید!؟ ببینید چه کردهاند که کسی انگیزه سرمایهگذاری تولیدی ندارد. آنها را متوقف کنید. به آقای پزشکیان که گفت من اصولگرا هستم، باید گفت بیانی صریحتر راجع به حرمت ربا در قرآن نداریم. اولویت را روی این بگذارید که چرا قیمت تمام شده پول برای صنعتگران ایران، در دو دهه گذشته، بین ۵ تا ۱۰ برابر میانگین جهانی بوده است. اگر ما درک عالمانه از توسعه عادلانه داشته باشیم، اینها اولویت هستند.
نباید رئیس جمهور مطلق انگارانه درباره برنامه هفتم صحبت کند
مومنی گفت: نباید رئیس جمهور مطلق انگارانه درباره برنامه هفتم صحبت کند. نکات مثبت در آن وجود دارد، اما گستره و عمق خطاهای مشوق رانت، ربا و فساد و پشت کردن به تولید فناورانه و بسط بیعدالتی و وابستگی به دنیای خارج، بسیار پرتعداد است. مرکز پژوهشهای مجلس، در گزارشی آورده است که این برنامه تمام مشکلات ساختاری تاریخ برنامه ریزی در ایران را در درون خود داردف یعنی، حتی تلاش نکرده یکی از آنها را کاهش دهد. مرکز پژوهشهای مجلس، یک حزب رادیکال و برانداز نیست. میگوید نوآوریهایی در این سند وجود دارد که اسیبپذیری آن را نسبت به فساد، عقب ماندگی، وابستگی و فلاکت بیشتر نسبت به همه برنامههای قبلی افزایش میدهد. این برنامه حتی ابتداییترین ویژگیهای یک سند برنامه میان مدت را ندارد. برای اولین بار در تاریخ برنامه ریزی ایران، فاقد جدول منابع و مصارف ارزی و ریالی است.
پنهان کاری، مادر فساد و نابرابری و عامل تداوم مناسبات رانتی است
رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد ادامه داد: دولت و مجلسی که میگویند ما حاضر نیستیم شفاف کنیم که در یک دوره ۵ساله منابع ارزی بین نسلی کشور، با چه منطقی و بر اساس چه اولویتهایی میخواهد صرف چه چیزهایی شود، آنها که این را مطرح میکنند واقعا نمیدانند که پنهان کاری، مادر فساد و نابرابری و مهمترین عامل تداوم مناسبات رانتی است. این پنهان کاری برای اولین بار در تاریخ برنامه ریزی ایران، در برنامه هفتم اتفاق افتاده است. من حدود ۱۰۰ ایراد این چنینی از این سند بیرون آورده ام.
تا این لحظه آقای پزشکیان نخواسته که ما به ایشان کمک کنیم/ راه نجات ایران از یک برنامه با کیفیت میگذرد
وی با بیان اینکه تا این لحظه آقای پزشکیان نخواسته که ما به ایشان کمک کنیم، اظهارداشت: ما در همه عرصههای حیات جمعی مان، بحرانهای پرشمار داریم. در چنین شرایطی، هیچ متغیری را نمیتوان به صورت جزیرهای بهبود بخشید، بنابراین راه نجات ایران از یک برنامه با کیفیت میگذرد.
ضرورت تمهید تیمی صاحب صلاحیت برای ایجاد سندی امیدبخش از درون برنامه هفتم
مومنی با تاکید بر ضرورت تمهید تیمی صاحب صلاحیت برای ایجاد سندی امید بخش از درون برنامه هفتم، خاطرنشان کرد: ماده ۱۱۹ برنامه هفتم نشان میدهد که نسبت ناروایی است که به آن عنوان سند داده شود. در این ماده آمده است: دولت مکلف است حداکثر ظرف یک سال پس از لازمالاجرا شدن این قانون نسبت به موارد زیر با تاکید بر ایجاد نهاد پیشران مطابق نظر هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام و تعیین تکلیف نسبت به ارتقای نحوه اداره و مدیریت مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی، اقدام لازم را در چهارچوب قوانین به عمل آورد. این ماده ۲۵ برنامه بلاتکلیف را رها کرده است و از جمله تدوین جدول کمّی و روشهای تجهیز منابع مالی برای تحقق رشد اقتصادی هشت درصد (۸٪). میگوید ما نه برای رسیدن به رشد ۸ درصد میدانیم چقدر پول لازم داریم، نه داریم و نه میدانیم چگونه باید آن را به دست آورد. در بند دوم آمده است ارائه برنامه رفع ناترازیهای اقتصادی کلان. یعنی میگوید در این سند هیچ تدبیری برای برطرف کردن ناترازیها وجود ندارد. بند سوم تعیین سهم بخش خصوصی و تعاونی در رشد اقتصادی است و میگوید اصلا نمیدانیم چگونه و چه کسی باید کمک کند این رشد ۸درصدی اتفاق بیفتد. در بند چهارم، به الزامات رشد بیش از بیست و پنج درصدی صادرات غیرنفتی اشاره شده است به این معنا که نمیدانیم لوازم این رشد صادرات غیرنفتی برسیم.
وی گفت: برنامه رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص و تراز تجاری بند پنجم این ماده است که نشان میدهد اصلا نمیدانند چرا و چکونه به وضعیت فعلی رسیده اند. تعیین تکلیف هر کدام از اینها، راهی است که آقای پزشکیان میتواند با تعیین تکلیف آنها خود را نشان دهد و در این سند، دستش باز است. برنامه برای اینکه چگونه به این اهداف برسیم ساکت است و تنها به بیان آرزوها اکتفا کرده. در بند هفتم، برنامه ارتقای شاخصهای عدالت اجتماعی مورد اشاره قرار گرفته که نمیگوید عدالت اجتماعی چیست و چرا در جهت خلاف آن حرکت کردهایم و به متر و معیار آن هم اشارهای نمیکند.
این استاد دانشگاه به تشریح دیگر بندهای این ماده پرداخت و گفت: برنامه هفتم در این ۲۵ محور ذیل ماده ۱۱۹، نه تدبیری دارد، نه چیزی میداند و نه حرفی دارد. یکی از بزرگترین گرفتاریهای ما در چارچوب مناسبات رانتی این است که چونعدم شفافیت وجود دارد، حرفهای بیپایه، به ویژه از سوی دست اندرکارانی که میخواهند خوش رقصی کنند و بگویند ما زیادی خوب کار کردیم، زیاد زده میشد. نمیخواهم ذهن شما درگیر شخص شود، بلکه به رویههایی فکر کنید که باید آنها را شناسایی کنیم و روش حل و فصل عالمانه آن را بدانیم، در غیر این صورت، ممکن است در همان ورطهای بیفتیم که آقای رئیسی در آن افتاد.
آقای رئیسی به یقین فرد با حسن نیتی بود
این اقتصاددان گفت: آقای رئیسی به یقین فرد با حسن نیتی بود، رحمت خداوند بر او باد، اما سایتهای خبری، در ۱۷ خرداد ۱۴۰۲، اطلاعیهای منتشر کردند از دو وزیر کلیدی و گفتند درست است که دولت برق بنگاههای تولیدی را قطع میکند، اما ما برق ۵۸۰ هزار واحد صنعتی را قطع نکردیم. در نگاه اول، ممکن است همین که گفته شود برق ۵۸۰ هزار واخد صنعتی قطع نشده خوشایند باشد، اما آمار رسمی وزارت نیرو نشان میدهد کل مشترکان صنعتی وزارت نیرو، ۲۷۷ هزار واحد است. اگر ما مشارکت و نظارت تخصصی مدنی نداشته باشیم، زور این مناسبات بیشتر میشود. در چارچوب مناسبات رانتی، سکه رایج، گزافه گویی، خلاف گویی و فریبکاری میشود و اگر چنین سکهای رایج شد، همه ما ضرر خواهیم کرد.
مومنی با تاکید بر اینکه مسئولیت ما فقط تا لحظه رای دادن به پزشکیان نبود و هنوز هم مسئولیت داریم، افزود: باید دینی، انسانی، ملی و مدنیمان را خوب انجام دهیم و بعد انتظار داشته باشیم مسئولان ما وظایفشان را خوب انجام دهند. باید ابتدا از کارنامه خودمان سوال کنیم و بعد توقع داشته باشیم دیگران هم وظایفشان را خوب انجام دهند.
- کد خبر 118354
- پرینت