به گزارش غیرمنتظره؛ کمتر کسی است که نام شهرداران معروف انگلیس و کانادا را نشنیده باشد. دو نفر از کسانی که میتوان گفت احتمالاً اگر آنها نیز بهعنوان شهردار رشت انتخاب شوند بازهم برخی از اعضای شورای شهر، رسانهها و افراد خود ذینفوذ خوانده (دلال و واسطه) هستند که پس از نرسیدن به منافعشان، آنها و عملکردشان را زیر سؤال ببرند.
شاید اگر در یک ماه نخست پس از شهردار شدن صادق خان، اگر زود سفید شدن موهایش را سوژه نکنند، قطعاً فر خوردن موهای ناهید ننشی زیر باران و هوای مرطوب رشت را سوژه خواهند کرد تا شاید بتوانند با پروژه تخریب و فشار راه بهجایی ببرند. شاید نیز بگویند چرا ننشی و خان پراید سوار نمیشوند و در حاشیه شهر کلبهای برای سکونت انتخاب نکردهاند.
اما از اینها که بگذریم قطعاً با اولین بارش باران یا برف کلهم اجمعین زندگینامه آنان را آنالیز خواهند کرد که چرا وقتیکه برف و باران از آسمان روانه رشت میشد، شهرداران غیربومی و غیر ایرانی رشت سقفی بر “آسمانِ لَچه” نگسترانیدهاند! بله. اینجا هرکس که شهردار شود اولویت کار خود را بجای خدمت به مردم باید برای ساکت کردن برخی افراد قرار دهد. آنهایی که منافعشان به خطر افتاده و نمیتوانند با باجگیری جیبشان را پر کنند.
اصلاً ما چهکار صادق خان و ناهید ننشی داریم؟! اینجا رشت و ناصر حاج محمدی با مدرک فوق دکترای محیط زیست شصت و نهمین شهرداری تاریخ این شهر است. شهری که با چند صد میلیارد تومان بدهی ۳ سال قبل یکی از مهمترین سازمانهایش یعنی سازمان خدمات موتوری یک هفته پیش از بروز بحران برف ۹۵ علیرغم هشدارهای هواشناسی منحل شد و ماشینآلات این سازمان به تاراج و یغما رفت.
اینجا رشت است و اکنون مشخص نیست که بسیاری از آن ماشینآلات که حتی در پایتخت نیز نمونه آن یافت نمیشد چه شده است؟ ماشینآلاتی که تا پیش از انحلال سازمان خدمات موتوری شهرداری رشت توسط محمدعلی ثابتقدم، مشخص بود کجاست و اکنون غیب شدهاند. موضوعی که قطعاً مورد توجه نهادهای نظارتی قرار خواهد گرفت تا مشخص شود این اموال شهرداری رشت اکنون کجاست؟!
از سوی دیگر شهرداری رشت با تعداد بالایی ماشینآلات فرسوده مواجه است که با توجه به وضعیت مالی شهرداری رشت و سایر شهرداریهای کشور و اوضاع تحریمها تنها امکان اورهال کردن موقت آنان وجود دارد. با بارش برف سنگین و ۷۷ سانتیمتری در شهر رشت آنهم در شرایطی که اطلاعیه هواشناسی دو روز قبل از برف آنهم بدون اشاره به این شدت از میزان بارش ابلاغشده بود.
اگرچه شهرداری رشت بدون توجه به پیشبینیهای رسمی از طریق رسانهها آمادگی اقدامات لازم را برای مقابله با بحران برف داشت اما این مهم جایی دچار مشکل شد که شهرداری رشت مجبور شد جور راهداری را هم کشیده و برای نجات جان مسافرانی که در بیرون از محدوده شهر در آستانه یک فاجعه انسانی قرار داشتند، نیروهای خود را به جاده رشت – تهران اعزام کند.
خستگی، کاهش انرژی، آسیب به ماشینآلات شهرداری و از دست رفتن زمان برای انجام خدمات کامل در سطح شهر بخشی از اتفاقاتی بود که در دقایق اول پس از نجات مسافرین گرفتار شده در برف، نیروهای شهرداری میگفتند: “فدای یک تار موی آنهایی که نزدیک بود جانشان را از دست بدهند.” اما این شجاعت مدیریت شهری و جانفشانی نیروهای خدوم شهرداری کجا دیده شد؟! هیچ جا. چون حتی اگر صادق خان و ناهید ننشی هم بودند باید به خاطر باج ندادن به برخی زیر سؤال میرفتند.
بله! شهرداری رشت با تمام توان برخلاف گذشته علیرغم انجام مأموریتی خارج از محدوده شهری، مانع از آن شد که ۳ روز تمامی راهها بسته بماند و در ۱۲ ساعت اول تمامی راههای اصلی درجهیک، در ۲۴ ساعت اول تمامی راههای اصلی درجهدو، در ۳۶ ساعت اول تمامی راههای فرعی درجهیک و در ۴۸ ساعت اول تمامی راههای فرعی درجهدو را باز کرد؛ اما بازهم صدای اعتراضها به گوش میرسد. چقدر دقیق اسماعیل حاجی پور رئیس شورای شهر رشت اشاره کرد که گفت: آنهایی که در خانه ماندند و بیرون نیامدند، جوسازی کردند. این عین واقعیت روزهای برفی رشت است.
فارغ از اینها، در یکصد و بیست و هشتمین جلسه علنی شورای شهر رشت رئیس شورا از رسیدن به سرنخی سخن به میان آورد که در آینده از آن بیشتر خواهیم شنید! سرنخی که بوی خیانتی از درون به مجموعه شهرداری میدهد و رئیس شورا با اشارهای تلویحی به این خیانت درونی خبر ازآنچه در رشت برفی ۲۱ بهمن گذشت، خبر داد.
حالا مردم خودشان بهترین قاضی هستند و میدانند چه کسانی با هوچیگری به دنبال آناند که با ایجاد تشنج در شهر منافع خود را تأمین کنند. آنهایی که قطع برق و آب و مسدودی راههای خارج از شهر را هم بر گردن شهرداری رشت و نیروها و کارگران خدومش میاندازند.
- کد خبر 52296
- پرینت