به گزارش سپیدخبر، نویسنده:ابوالقاسم اسلامی/ آیا جدیدترین خودروی مفهومی پورشه یک استیشن واگن یا یک هاچبک تنومند است؟ شاید هم فکر میکنید که با مدل جدیدی از کراساور پورشه روبرو هستید؟ مهم نیست؛ هر چه میخواهید آن را نامگذاری کنید، زیرا کراس توریسمو (Cross Turismo) نشانههایی از همهی این سبکها در خود دارد.
خودروی مفهومی پورشه میشن ای کراس توریسمو، در حقیقت یکی خودروی کاملا الکتریکی است که پیش از این برای اولین بار در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ به نمایش عمومی گذاشته شد. در سال ۲۰۱۵ پورشه از سدان مفهومی پورشه میشن ای (Mission E) رونمایی کرد و انتظار میرود که دومین خودروی مفهومی میشن ای تا اوایل دهه آینده میلادی در خط تولید قرار بگیرد.
در ویدئوی جدید پورشه، شرکت خودروسازی اشتوتگارت تمرکز خود را به معرفی طراحی بیرونی و داخلی خودروی مفهومی میشن ای کراس توریسمو اختصاص داده است.
پورشه ابتدا از فضای بیرونی خودروی مفهومی شروع میکند؛ یکی از اولویتهای اصلی در طول مرحله طراحی کراس توریسمو این بود که بدنه خودرو به اندازهای آیرودینامیک ساخته شود که شعاع حرکتی به حداکثر برسد. به همین علت برای بهبود جریان هوا و ضریب درگ خودرو، سپر جلو با دریچههای هوای بزرگ در طرفین یکپارچه ساخته شد. نکته قابل توجه دیگر اینکه، دستگیرههای در خودرو کاملا با بدنه همسطح هستند و تنها زمانی که به آنها نیاز داشته باشند بیرون میآیند؛ این طرح در برخی مدلهای ساخت لندرور مانند خودروی رنجرور ولار (Range Rover Velar) دیده میشود که ایده بسیار جالبی برای دستگیرههای به شمار میرود. نکته جالب دیگر ظاهر طراحی جلوی خودرو است که رگههایی از سبک طراحی پورشه ۹۱۱ را نمایش میدهد، اما این خودروی مفهومی طرح آیندهمحوری نسبت به پورشه ۹۱۱ دارد.
عقب خودرو نه تنها بسیار صیقلی به نظر میرسد، بلکه به لطف طرح هاچبک شبیه به پورشه پانامرا که کراس توریسمو از آن میراث برده است، در سالهای آینده از چراغ ترمز پیوسته بیشتر مشاهده خواهیم کرد. وجود اسپویلر سقفی جذابیت زیادی به همراه ظاهر اسپرت برای خودروی الکتریکی مفهومی میشن ای کراس توریسمو به ارمغان میآورد. آنطور که الیور بلوم مدیر عامل پورشه آن را معرفی میکند، این اسپویلر و ظاهر اسپرت در حال حاضر بسیار “مناسب جاده” است. به عبارت دیگر، نسخه نهایی تولیدی احتمالا بدون هیچ گونه تغییراتی با مدل کنونی وارد بازار شود.
با حرکت از قسمت بیرونی به داخل کابین به این نکته پی میبریم که رویکرد پورشه در فضای داخلی به این شرح است: “تعداد کمتر با امکانات و قابیلتهای بیشتر”. به این معنی که کنسول مرکزی با دکمهها و دستگیرههای فیزیکی زیاد شلوغ و بهمریخته نیست، چیزی که در محصولات تولیدی دیگر پورشه بسیار آزاردهنده میشود. در عوض صفحه نمایشهایی با کنترل لمسی در سراسر داشبورد وجود دارد که دسترسی به همهی چیزهایی را که سرنشینان نیاز دارند، فراهم میکند. به لطف بستهبندی بهینه شده و صندلیهای جلوی کوچک، فضای زیادی برای نشستن دو مسافر و جای پا در قسمت عقب ایجاد میشود. بنابراین کراس توریسمو پورشه برای زندگی روزانه، واقعا عملی و آسان طراحی شده است.
خودروی الکتریکی پورشه میشن ای کراس توریسمو با استفاده از موتور الکتریکی میتواند بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. به کمک فناوری باتری، این خودروی الکتریکی قادر است که مسافتی بیش از ۵۰۰ کیلومتر را با یک بار شارژ بپیماید. در حالی که این خودرو در زمان کمتر از ۳.۵ ثانیه میتواند از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ثانیه دست یابد و در کمتر از ۱۲ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این مشخصات باعث میشود تا پورشه میشن ای کراس توریسمو به خودرویی سریع با قابلیتهای اسپرت تبدیل شود که در سالهای اخیر به گزینه نخست خریداران در دنیا مبدل شده است.
مدل جادهای خودروی مفهومی الکتریکی میشن ای کراس توریسمو تا اوایل سال ۲۰۲۱ و پس از عرضه مدل سدان خودروی میشن ای پورشه در پایان سال ۲۰۱۹ وارد بازار میشود.
ویدئو
- کد خبر 10451
- پرینت