به گزارش غیرمنتظره و به نقل از روزنامه اعتماد، آخرین بار که سیدمحمد خاتمی در رسانهها دیده شد، دوم اسفند ماه ۹۸ بود. او در جماران رای خود را به صندوق انداخت و مگر در بعضی رسانههای خاص آن هم با هدف تخریب رییس دولت اصلاحات، تصویری از او اجازه انتشار پیدا نمیکرد.
آخرین دیدار رسمی خاتمی هم به خرداد ماه ۹۸ بازمیگردد. وقتی در نشستی با اعضای کمیسیون زنان بنیاد باران حاضر شد و از آن روز تاکنون، همه دیدارهای و اظهاراتش غیررسمی بوده و البته غیررسانهای. اما به رسم مالوف، فعالیت سالانه بنیاد باران با حضور و سخنرانی رییسجمهور اسبق آغاز میشد اما از آنجا که «کووید-۱۹» از صدر تا ذیل زندگی اجتماعی و فردی تا کنشگریهای سیاسیون و سیاستورزی دولتها را تحت تاثیر خود قرار داده، اولین نشست سال ۱۳۹۹ و یکصد و چهل و سومین نشست ماهانه اعضای بنیاد باران هم به سبک و سیاقی دیگر و به رسم ایام کرونا به صورت مجازی برگزار شد.
ابتدا جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران در اظهارات کوتاهی از این گفت که نه تنها فاصلهگذاری سیاسی کم نشد بلکه به مدد کرونا فاصلهگذاری فیزیکی نیز افزوده شد و ابراز امیدواری کرد که پس از پایان این دوران به سمت همدلی و همبستگی گام برداریم. پس از آن سیدمحمد خاتمی، رییس عالی بنیاد باران سخنرانی خود را آغاز کرد.
او سخنان خود را با تبریک ماه رمضان شروع کرد و در ادامه به دلیل همزمان شدن این سخنرانی با میلاد امام حسن مجتبی(ع) از صلح ایشان سخن گفت. او امام حسن را «بزرگترین مظلوم تاریخ» توصیف کرد و گفت:«این نه بدان معناست که ما جز امام حسن(ع) مظلومی نداریم یا او حتی بزرگترین مظلوم است، نه؛ مظلوم در تاریخ زیاد است. همه کسانی که خواستار رهایی انسان از بند هوس خویش و نیز هوای قدرتهای حاکم بودهاند به خصوص آنان که این آزادی و رهایی را در بندگی خدا که خیر و کمال و حکمت مطلق است، میدیدهاند.
همه کسانی که به انسان و ماهو انسان احترام میگذاشتهاند و کسانی که کرامت انسان را پاس میداشتهاند. کسانی که انسانها را به شناخت خویش و احقاق حقوق فراوان پایمال شده خود دعوت میکردهاند. کسانی که به عدالت فرا میخواندهاند و بیداد را محکوم میکردهاند، مظلومان بزرگ تاریخ هستند حتی اگر در قدرت باشند.»
او همچنین در این مورد اضافه کرد:«در دنیای اسلام چه حکومتهایی که خود را به نحوی منتسب به خلافت میدانستند مانند آل بویه یا سلجوقیان یا اصلا مستقل از آنها، حکومتهایی که عنوان دینی داشتند یا نداشتند، همه گرچه تفاوتهایی در صورت و ظاهر داشتند ولی ماهیتا همان بودند که در آن زمان صدر اسلام تحقق پیدا کرد. یعنی چرخشی بزرگ در تاریخ اسلام تحقق یافت و برای قرنها تداوم پیدا کرد و هنوز هم به نحوی در دنیا تداوم دارد. مشکل کار امام حسن مجتبی این بود که او باید فضایی را فراهم میکرد که وجدان مسلمان و وجدان انسانی به ماهیت این خطر و مصیبت بزرگی که رخ داده، پی ببرد».
رییس دولت اصلاحات در بخش دیگری از سخنان خود به شیوع «کووید-۱۹» اشاره و تاکید کرد که:«این بیماری بخشهایی از ما را از توهم و پندارهای سخیف و خرافات که گاهی رنگ و بوی دین به آن میزنند، نجات داد و به ما گفت راهی که داریم این است که از طریق همین دانش محدود بشری که لحظه به لحظه بیشتر میشود، مشکلات خود را در این دنیا حل کنیم.» او البته با اشاره به برکات این بیماری یادآور شد که چون تمام انسانیت با یک مساله مواجه شد و حل آن نیز مربوط به یک بخش خاص نبود و نیست یا اگر حل شود برای همه انسانها حل خواهد شد پس انسانها با همدیگر همدلتر و مهربانتر شده و حتی لحن سیاستمداران نیز تغییر کرد.
او در ادامه به طرح «آشتی ملی» اشاره کرد و گفت:«من سه، چهار سال پیش از سر خیرخواهی مساله «آشتی ملی» را مطرح کردم. منی که هیچ نگاهی به قدرت ندارم و نخواهم داشت و یک ذره دلم برای قدرت تنگ نشده و فقط و فقط خدایم شاهد است برای این مملکت، برای نظام و مردم آنچه به نظرم خیر میآید، مطرح میکنم و گفتم «آشتی ملی» که مورد اعتراض هم قرار گرفت. معتقدم اگر این آشتی مورد قبول واقع شده بود شاید امروز بسیاری از مشکلات را نداشتیم و وضع بهتری داشتیم.» رییس عالی بنیاد باران با اشاره به کار ویژه دولت برای تحقق همبستگی تاکید کرد که «دولت باید اولویتهایی برای حفظ این همبستگی و ایجاد امید در جامعه تعیین کند. اولویت دولت باید مشاغل کوچک و تولیدکنندگان خرد و همین مشاغل و خدماتی که از کرونا بیشترین آسیب را دیدند، باشد. اتفاقا بیشتر مشاغل جزو اینها هستند و دولت باید از هر راهی که میتواند آنها را مد نظر قرار دهد.»
چرا نمیکوشیم این آزادی دایمی باشد؟
رییس دولت اصلاحات در بخش دیگری از سخنانش به آزادی زندانیان به دلیل شیوع کرونا نیز اشاره کرد و گفت:«ما چه زیانی از آزادی زندانیان خود به خاطر کرونا دیدیم؟ و چرا همه را آزاد نکردیم؟ و چرا نمیکوشیم که این آزادی را دایمی کنیم؟ اگر بنا باشد عفوی به خارج و داخل داده شود، آیا زمانی مناسبتر از الان داریم؟ آیا این کار سبب همبستگی بیشتر نخواهد شد؟ آیا سبب دلبستگیها به همدیگر نخواهد شد؟ درست است که دشمن داریم و دشمن در ایجاد مشکلات ما موثر بوده ولی عمدتا مشکلات ناشی از خود ماست و دشمن از این مشکلات سوءاستفاده میکند. از جدایی ملت و دولت سوءاستفاده میکند.
ما باید جلوی این سوءاستفاده را بگیریم و این سوءاستفاده با همبستگی خنثی میشود.» او ادامه داد:«رییس قوه قضاییه سال گذشته کار ابداعی انجام دادند و آن اینکه برای زندانیان به خصوص کسانی که سیاسی بودند و با تعبیر اینکه ما میان زندانیان سیاسی و امنیتی تفاوت قائلیم، تقاضای عفو کردند. این عفو را گستردهتر کنند تا کسانی که از حضور در اجتماع محروم ماندهاند و آزادیهایشان محدود شده نیز بتوانند به صحنه بیایند و در خدمت جامعه باشند. اینهاست که میتواند همبستگی در جامعه را قویتر کند.»
نماینده ۵۰ درصدی که به صحنه نیامدند، باشید
سیدمحمد خاتمی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس گفت:«شما میدانید که بیش از نیمی از کسانی که حق رای داشتند، پای صندوق نیامدند. الان که شما به مجلس راه پیدا کردید، خواهشم این است که خودتان را تنها نماینده کسانی که به شما رای دادند، ندانید و بیایید مطالبات و خواستها و توقعات به جای آن بیش از ۵۰ درصدی که به صحنه نیامدند را نمایندگی کنید. نماینده، نماینده کل ملت است. مردم باید احساس کنند با اینکه پای صندوق نیامدند اما خواستهای آنها نیز مطرح است. اندک افرادی که از غیرجناح شما به مجلس آمدند که اگر اکثریت مردم به پای صندوق میآمدند شاید اوضاع اقلیت و اکثریت عکس میشد را منزوی نکنید».
چه طرحی برای جامعه دارید؟
خاتمی در پایان به عملکرد گروهها و احزاب به ویژه اصلاحطلبان در دوران کرونا اشاره کرد و خطاب به آنها گفت:«شما که میگفتید ما باید جامعهمحور باشیم و به فکر جامعه باشیم و کمتر به فکر ورود به قدرت باشیم، چه راهکاری داشتید؟! خب این الان جامعه!! آقایان و خانمهای اصلاحطلب چه طرحی و برنامهای برای رفع مشکلات مردم در این کرونا ارایه و انجام دادید؟»
- کد خبر 58279
- پرینت