به گزارش سپیدخبر، به دنبال انتقاد بعضی مخالفان طرح جمعآوری خطوط ویژه و تأکید استاندار گیلان مبنی بر عدم سیر قانونی این اقدام و همچنین مسئله تضییع حقوق بیتالمال که شهردار و عضو شورای شهر رشت نسبت به آن واکنش نشان دادند و حمایت خود را از جمعآوری خطوط ویژه اتوبوس اعلام کردند.
منافع شهروندان ملاک اول ما است/ اقشار مختلف مردم با این نردهها مشکل داشتند
دکتر مسعود نصرتی شهردار رشت در مورد جمعآوری نردهها خط ویژه حدفاصل میدان فرهنگ تا حشمت ابراز داشت: منافع شهروندان ملاک اول ما است و اولویت دومی وجود ندارد. این در کارهای روزمره مدیریت شهری است. من از مهرماه امسال که بهعنوان شهردار رشت انتخاب شدم تلاش کردم که به گذشته ورود نکنم. ولی آینده حتماً مسئولیتش با من است. ما با یک جامعه بزرگ از گروههای بزرگ و از اقشار مختلف جامعه داریم که با مشکل روبهرو هستند. خیابانی را میبینند با عرض مشخص که بیشتر از نصفش با نردههایی جداشده و از آن عنوان به خط تندروی اتوبوس نام میبرند. هر مراجعهای که به من صورت میگرفت این بود که این نردهها جمعآوری شود ولی ما تأمل کردیم که بررسیها مشخص شود و بر آن اساس کار را پیش ببریم. مدارک جمعآوری شد و بر اساس آن به این نتیجه رسیدیم که این کاری که صورت گرفته در اختیار شهرداری قرار بگیرد.
شهردار رشت در ادامه گفت: در خردادماه سال ۹۳ شورای ترافیک شهرستان و شورای ترافیک استان رسماً مصوبهای برای اجرای خط اتوبوس ویژه را مورد مصوب قرارداد. این اول و آخر مدارکی است که داریم. این مصوبه خط وِیژه است که به نام محور بی آرتی اجرایی شده است. در برج ۱۰ سال ۹۳ قراردادی منعقد میشود برای طرح جامع ترافیک شهر رشت و مشاور با مبلغ ۲۰۷ میلیون تومان طرحی را تهیه میکند. وی ادامه داد: باید متذکر شوم مشاوری که انتخاب میشود برای بالاترین سند در شهرهای ایرانی محسوب میشود و همهچیز باید بر همان استناد کار بگیرد. موقع اجرای این طرح هنوز مصوبه شورای ترافیک اجرائی نشده است. از نگاه کارشناسی همهچیز باید متوقف میشد و مجوز خط ویژه اجرائی نمیشد. این طرح تشریفات اداری خودش را طی میکند و در دیماه سال ۹۵ نامه رسماً به تهران و دبیرخانه شورای عالی ترافیک کشور ارسال میشود و ۵ ماه این طرح در کمیسیونهای مختلف رسیدگی میشود در خردادماه سال ۹۶ این طرح با حضور استانداری گیلان، شهرداری رشت و مشاور طرح به تصویب میرسد و در مردادماه سال ۹۶ توسط وزیر کشور جهت به استاندار گیلان و جهت آگاهی و اجرا به شهرداری رشت ابلاغ میشود.
در طرح جامع ترافیک خط ویژه باید ۱۴۰۰ و بی ارتی سال ۱۴۰۵ اجرائی شود
نصرتی در ادامه با اعلام این طرح وزارت کشور که به ما ابلاغشده است در سه بخش و در چهار مقطع زمانی تصویبشده است خاطرنشان کرد: وزارت کشور ابلاغ کرده است که این طرح برای شهرداری لازمالاجرا است و در سه برنامه مشخص کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت قرار است اجرایی شود. در شروع اسمی که آورده است میگوید در وضع ترافیک فعلی شهر رشت ۲۱ خط اتوبوس و ۳۲ اتوبوس وجود دارد که این باید به ۱۰۶ اتوبوس و ۵۶ مینیبوس برسد و بهینهسازی خطوط اجرا شود. در سال ۱۴۰۰ تازه داستان شروع میشود که سه خط ویژه اتوبوس برنامهریزی میکنیم که یکی از آنها همین میدان امام تا میدان گیل است، این افق تا سال ۱۴۰۵ برنامهریزی میشود و در این سال است که از این سه خط یک خط به بی آرتی تبدیل میشود؛ یعنی اولین خط بی آرتی در سال ۱۴۰۵ و خط دوم بی آرتی نیز در سال ۱۴۱۰ باید اجرائی شود؛ یعنی خط عادی، خط ویژه و خط بی آرتی به این صورت باید اجرائی شود که تا سال ۱۴۱۰ ادامه دارد.
بهجای ۱۰۶ اتوبوس خط ویژه یک دستگاه اتوبوس ما نیز خوابید/ ابلاغیه وزیر و نارضایتی شدید ما را مجبور به جمعآوری نردهها کرد
شهردار رشت با اشاره به اینکه هیچکدام از شرایط گذار به سمت خطوط ویژه صورت نگرفته اظهار داشت: ما الآن با چه چیزی روبهرو هستیم؟ ۳۲ دستگاه ما به ۳۱ دستگاه تبدیلشده و یک دستگاه اتوبوس ما خوابیده است. بهینهسازی خطوط ما نیز انجامنشده است، تنها کاری که کردیم یک تعداد نردههایی بود که بهعنوان کارشناس معتقدم بدون مصوبه بود. وی افزود: از مهرماه که ما حضور داشتیم این امر را در دستور کار قراردادیم. یک طرح لازمالاجرا از طرف وزیر کشور به ما منتقلشده که باید اجرائی کنیم. از طرف دیگر این خط با این نردهها ۶ نفر فوتی، یک نفر کما و مصدومان فراوان برجای گذاشته و نارضایتی شدید هم است. اگر من نسبت به این نردهای که نباید باشد تعلل کنم و کوچکترین اتفاقی برای مردم بیفتد به آن ابلاغ وزیر نباید پاسخگو باشم؟ اگر اتفاقی بیفتد برای مدیران شهرداری و اعضای شورا مسئولیتی به وجود نمیآید؟ من بازهم تکرار میکنم که کاری به گذشته ندارم که این کار درست بوده یا خیر، اینها به من ارتباطی ندارد من در مقابل ابلاغیهای که بالاترین سند اجرائی است و همچنین حقوق شهروندان باید مسئولیتپذیر باشم.
مصوبهای برای نصب نردهها وجود ندارد/ سند خط ویژه تصویبشده است
نصرتی در واکنش به غیرقانونی خواندن طرح جمعآوری خطوط ویژه توسط معاون عمرانی استانداری گیلان نیز گفت: من باکمال احترام بگویم که این حرف از جانب هرکس گفته شود صد درصد غیرقانونی است. اگر در طرح جامع ترافیک بهطور مثال تقاطع غیرهمسطح منظور شده شهرداری باید آن را اجرائی کند نه اینکه دوباره برای هرکدام آنها به شورای ترافیک شهرستان و استان بازگردد. طرح نهائی که میآید باید اجرائی کنیم. الآن برای خط وِیژه ما نیاز داریم گاهی میدانی بربچینیم، گاهی نردهای و یا گذرگاهی، هر اتفاقی ممکن است وجود داشته باشد. همینطور به نظرم مصوبه قبلی برای نردهها به نظرم اصلاً وجود ندارد. آن چیزی که تصویبشده است اسنادی است که قرار است خطوط ویژه و خط بی آرتی تا سال ۱۴۱۰ اجرائی شود.
شهردار رشت با اعلام اینکه این اقدام شهرداری تخصصی است خاطرنشان کرد:. برای جلوگیری از فاجعه نیاز است که این کار را انجام دهیم. مردم که فعلاً راضی هستند و خوشحالی میکنند. ما ایستگاهها را برای مسکن مهر گذاشتهایم و نردهها نیز برای تالاب عینک و رودخانهها مصرف شود و تلاش کردیم که هزینه تخریب زیاد صورت نگیرد.
وی در پایان سخنان خود نیز گفت: بعضی بازیها به شهر رشت لطمه زده است. این جایگاه شهر رشت نیست. رشت بزرگترین شهر شمالی ایران است و سال ۵۵ جزء ۵ شهر توسعهیافته بود و نباید که این حالوروزش باشد. این حرکات را باید کنار بگذاریم و ملاک ما باید شهروندان و مردم باشند. وی ادامه داد: شهر ثروتمند و ویژه و با جایگاهی است و باید خیلی وضعش بهتر باشد. اتحاد در شهر و شهامت باید بیشتر شود. ما باید کارها را پیش ببریم. موضوعات نباید حیثیتی شود بلکه تخصصی است. من بعد از ۲۷ سابقه میگویم که کاری خلاف قانون انجام ندادهام و تلاش و اولویتم حقوق شهروندان است.
حمایت عضو شورای شهر از طرح خط ویژه/ خود اجرای این طرح تضییع حقوق بیتالمال بود/ اگر دین نداریم لااقل آزاده باشیم
همچنین رئیس شورای استان گیلان و عضو شورای شهر رشت نیز از طرح جمعآوری خط ویژه اتوبوس در رشت حمایت کرد.
حامد عبداللهی رئیس شورای استان گیلان و عضو شورای شهر رشت با دفاع از اقدام شهرداری ابراز داشت: ما در مورد موضوعی صحبت میکنیم از همان ابتدایش دارای اشکال بود. طرح جامع ترافیک رشت در شورای ترافیک استان، شهرستان و وزارت کشور تائید شد. در آن طرح بهصراحت اعلام شد که از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ شهرداری رشت موظف است بهینهسازی مسیر ۲۱ گانه خودش را اجرایی کند و ناوگان حملونقلش را تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰۶ دستگاه اتوبوس و همچنین ۵۶ دستگاه مینیبوس برساند. تا سال ۱۴۰۵ هم سه خط ویژه اتوبوس در میدان سعدی تا ولیعصر، میدان شهرداری تا آج بیشه و مسیر سوم میدان شهرداری تا میدان گیل مشخصشده بود و از سال ۱۴۰۵ تا ۱۴۱۰ یک خط اتوبوس بی آرتی در مسیر جاده انزلی، فرودگاه، ولیعصر، سعدی، میدان امام خمینی، میدان گیل و مسکن مهر مشخص و تصویبشده بود؛ یعنی ما باید سال ۱۴۰۵ صاحب بی آرتی میشدیم.
وی افزود: کسانی که میگویند چرا شهردار این مسیر را جمعآوری کرده است باید گفت که شهردار طرح جامع ترافیک را انجام داده است و اگر این خلاف است ما تکلیف خودمان را بدانیم. اگر شهرداری این اقدام را کرده با هماهنگی شورا انجام داده است. من به جرات میتوانم بگویم اکثریت اعضاء موافق این جمعآوری هستند و از شهردار خواستند که این اتفاق بیفتد و این اتفاق هم مورد رضایت اکثریت کسبه و بازاریان بوده است.
عبداللهی در واکنش به ادعای حیفومیل کردن بیتالمال به دنبال این جمعآوری نیز ابراز داشت: همانطور که گفتم خود اجرای این طرح به نظرم تضییع حقوق بیتالمال است. درحالیکه در برابر این هزینه تصمیم گرفتیم که ایستگاه خط ویژه قبلی به مسکن مهر و نردهها نیز به تالاب عینک منتقل شود. وی ادامه داد: تضییع حقوق بیتالمال همین آبنماهای میلیاردی است در سطح شهر اجراشده ولی مردم بهعنوان صندلی از آن استفاده میکند. تضییع حقوق بیتالمال کفپوشهای میلیاردی است که خریداریشده و مورداستفاده قرار نگرفته و یا مصالح نامرغوبی است که در پیاده راه شهرداری رشت مورداستفاده شده است.
عضو هیئترئیسه شورا خاطرنشان کرد: تضییع حقوق بیتالمال مدیرمالی شهرداری است که باوجود نامهنگاریهایی که مراجع قانونی فرستادهاند غیرقانونی مشغول به کار است. تضییع حقوق بیتالمال اعضای هیئتمدیره غیرمتخصصی هستند که در شهرداری عضویت دارند و یا پاداشهای نجومی است که پرداختشده یا پروژههای عمرانی که اجرانشده است و با سندسازی آن را تمامشده اعلام کردند و اسناد خزانه دریافت میکنند. تضییع حقوق بیتالمال املاکی است که متعلق به بیتالمال است و چندین سال بدون قرارداد دارد استفاده میشود یا املاک میلیاردی است که در دوره قبلی شهرداری خریداریشده است که هیچ نیازی به آن نبود یا چکهای بلامحلی است که شهرداری کشیده و در دست مردم است و توان پرداخت آن وجود ندارد. تضییع حقوق بیتالمال همین کشته شدن بیش از ۶ نفر از همشهریان و هموطنان و مسافران ما است که در برخورد با همین نردهها جانشان را از دست دادند.
این عضو شورا در ادامه اظهار داشت: موارد بسیار زیادتری وجود دارد که میتوانم با دلیل و مدرک نسبت به حیفومیل اموال و حقوق مردم به آن اشارهکنم. وگرنه جمعآوری نردههای شهرداری که مورد تأکید بسیاری از مردم بوده است. وی در انتها گفت: به فرموده امام حسین (ع) اگر دین نداریم لااقل آزاده باشیم من، هرگونه تبعات احتمالی برای شهردار را نیز خودم بر گردن میگیرم و این شهامت را دارم که بگویم خودم نیز در این جمعآوری دخیل بودم./ گیلخبر
- کد خبر 6325
- پرینت