به گزارش سپیدخبر، شامگاه یکشنبه ۲۲ بهمن ماه؛ مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر که با نیم ساعت تاخیر آغاز شد با پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت قرآن مجید همراه بود.
مجری این مراسم طبق اعلام قبلی رضا رشیدپور بود؛ بخش اول برنامه با اجرای زنده یک قطعه موسیقی توسط رضا بهرام شروع شد و پس از آن دبیر جشنواره ابراهیم داروغه زاده در سخنانی با اشاره به اینکه صحبتهایش ارتباط با جشنواره ندارد، گفت: شهریور سال ۵۹ را خیلیها به یاد دارند که دشمن به کشور ما حمله کرد و بخش زیادی از کشور در اختیار دشمن قرار گرفت و هشت سال طول کشید تا آنها را به سختی از مرزهای خود بیرون کنیم. همین چند سال قبل دشمنان سعی کردند جنگی دیگر در کشور راه بیندازند و دولتی به اسم داعش راه انداختند.
او افزود: اما این بار عزیزان کشور تجربه داشتند و نگذاشتند که دشمن وارد خاک ما شود و من میخواهم به احترام آنها و خانوادههایشان یک دقیقه بایستیم و آنها را تشویق کنیم.
سپس سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جایگاه حاضر شد تا پیام ریاست جمهوری را قرائت کند.
متن پیام حسن روحانی به جشنوارهی فیلم فجر
متن پیام رییس جمهور به شرح زیر است:«امروز، اهل نظر دیگر فرهنگ را فقط زیربنا یا صرفاً روبنای توسعه جوامع نمیدانند. امروز، «فرهنگ» هم زیربنا و هم روبنا است. ما در جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ را به عنوانِ مهمترین مقصد و غایتِ برنامههای توسعه میشناسیم.
ظهور همزمان سه پدیده: اینترنت، تلفنهای همراه هوشمند، شبکههای اجتماعی که جمع آنها سودای غلبه بر نظام رسانهای و قلب و روح و فکر تمامی ساکنان کره خاکی را دارند، دستاندرکاران سینمای ما را بر آن میدارد تا به مثابه محتوای فکری و هنری، این ابزار و امکانات را به کمال به خدمت بگیرند و سینمای مقتدرِ ما در این عرصه، ابتکار عمل را در دست خود داشته باشد! عرصهای که جامعه در آن آگاهی خودش را جستوجو میکند.
سینما امکان نقد و گفتوگو درباره مسائل و موضوعات مهّم را برای گروههای متنوع جامعه فراهم میکند و این آغاز هر نوع بهبودی در زندگی و حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ماست.
مردم در عمقِ داستانهای سینمایی به دنبال زندگی، هویت، رؤیاها، رنجها، شادیها و امیدهای خود میگردند. شاید این وجهِ سینما، از علل مهّم جذّابیّتهای مردمیاش باشد. سینما میتواند چنین بستری را برای جستجوی جمعی – با هدفِ کمک به یافتنِ پاسخهای مردمِ ما فراهم کند. سینمایِ ما هرگاه که به ایفای چنین نقش و مسئولیتی نزدیک شده، توانسته است به جای تقلید، بر نوآوریهای خودش تکیه زَنَد و آوازهاش را در جهان منتشر کند.
سینما یکی از کارآمدترین ابزار فرهنگی و هنری است که بشر امروز برای معرفی و انتقال پیامها و مواریث و دستاوردهای تمدنیِ خود کشف کرده است. امّا تمدنی میتواند امید به ماندگاری، باروری و بازتولید ارزشهایش داشته باشد که فرآیند انتقالِ توأم با ارتقاء خود را مدیریت کند، آن را حیاتی بداند، نسبت به نقاط قوت و ضعف خود از منظری استراتژیک، احاطه یابد و آنی از تزریق «امید» به جامعه غافل نشود.
سینمای ما باید حوزه فرهنگی و تمدّنیِ خود را مجدداً بشناسد و در عین اینکه همواره «فرهنگ دینی و ملی » و «مسائل ایران» مهمترین محور و موضوعش است، به دنبال کسب سهمی هر چه فزونتر از میدان فرهنگ و هنر دیگر سرزمینها و نیز اقتصادِ جهانیِ صنعت تصویر باشد! برای نیلِ به این منظور، باید امکانات، قابلیتها و ظرفیتهای ملّی و بینالمللی خود را هر روز ارتقاء بخشیم. در این زمینه، توسعه نیروی انسانی، توسعه سازمانی، توسعه منابع سرمایه، توسعه فناوری، فراهمسازی زیرساختهای حقوقی و تجهیزاتی، فعّال شدن در صحنه دیپلماسی فرهنگی جهان، بِرندسازی، بازارسازی و توسعه خلاق بازار و سرانجام طراحی و تدوین استراتژیهای عرضه محصولات از مهمترین برنامههای سینمای ایران ما خواهد بود. سینمایی که دیگر با مجموعهای از سالنهای نمایش تعریف نمیشود، بلکه وبسایتها، شبکههای اجتماعی و بسیاری از تصویرافزارها که امکان پخش تصویر متحرک را دارا هستند، به نوعی در حیطه صنعت تصویر و سینما واقع میشوند.
سینمای ما باید با جذب انبوه جوانان با استعداد، خوش قریحه و اندیشمند از گستره ایران زمین، ریشه در خاک و سَر بر آسمان سایَد.
اشتغالزایی عظیم سینما، توانمندی آن در ایجاد نشاط و امید در جامعه و آموزنده بودن از ویژگیهای این سینما است. سینمای ما با بیان علمی و هنری مشکلات جامعه و نقد سیاستها، رویکردها و عملکرد دولت و مؤسسات تأثیرگذار جامعه، میتواند عامل پیشرفت، توسعه و رفع موانع پیشروی جامعه باشد.
امام(ره) فرمودند: در جمهوری اسلامی همه باید با انتقادها و طرح اِشکالها، راه را برای سعادت جامعه باز کنند (صحیفه نور، جلد ۱۴، صفحه ۲۴).
سینما با بیان و طرح مسائل و نظریات جدید میتواند جامعه را برای مواجهه با آنها آماده سازد. با رفتن به فضاهای طبیعی و تاریخی سرزمینمان و نیز بازتاب و معرفی هزاران رسم و واقعه آیینی، دینی و ملّی به کمک پیشرفت صنعت گردشگری بشتابد و با نگاه دانشبنیان باعث پیشرفت فناوری و توسعه استارت آپها شود.
این سینما قادر است آرامش روانی به جامعه ببخشد، به حفظ ثبات اجتماعی و التیام گُسستها مرهم باشد، بانشاط و نشاط آفرین باشد، قانون و اخلاق را که مؤلّفههای تنظیم کننده روابط اجتماعی هستند، تحکیم بخشد، احساس امنیّت، استقلال و اقتدار ملی را تقویت کند، اما خود نیز باید از امنیّت و آرامش خاطر درونی برخوردار باشد و جهان را عرصه پرواز خود بداند. من سینما را بخش مهمّی از راهحلهای مسائل و مشکلات امروز و فردای ایران و جوانان عزیزمان میدانم و نه مشکل!»
پس از قرائت پیام حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی که نسبتا طولانی بود، رشیدپور اشاره کرد که اگر رییس جمهور اینقدر با سینماگران صحبت دارد، بهتر است هر از چندی دیدار داشته باشند و این دوری و دوستی خیلی خوب نیست.
محمد مهدی حیدریان: سینمای ما زنده است
سپس محمدمهدی حیدریان معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر سخنرانی کرد.
سخنان رئیس سازمان سینمایی که از روی متن قرائت میشد به شرح زیر است:
«تبریک و سلام بر مردمی که امروز در جشن آغاز چهلمین فجر انقلاب اسلامی پرچم این نعمت چهل ساله را در نسیم نجواگر سرود جاودانه این مرز پر گهر و این سرای امید در گستره ایران زمین به اهتزار در آورند و با درود بیکران به روح معمار خردمند انقلاب اسلامی و تبریک به مقام معظم رهبری در آستانه چهل سالگی این انقلاب شکوهمند.
سلام و خیر مقدم به هنرمندان و سینماگران ارجمند، به مسئولین و خدمتگزاران مردم، به معاون اول رئیس جمهور، به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به نمایندگان و اعضای مجلس شورای اسلامی، و نیز شورای شهر، به همه اصحاب رسانه به ویژه رسانه ملی و خبرنگاران گرامی که با همراهی ایشان، فراگیری و شکوه این دوره، بیش از پیش محقق و متجلی شد.
سلام و سپاس نثار همکاران تلاشگرم در سازمان امور سینمایی کشور و دبیرخانه جشنواره ملی فیلم فجر.
سلام بر همه شما که آمدهاید تا با هم ورق زرین دیگری را بر کارنامه سینمای پر افتخار سرزمینمان بیافزاییم.
به رغم رشد سیصد درصدی اقبال شما به دیدن فیلمها، هنوز تا کسب سهمی درخور از اوقات شما راهی دراز در پیش داریم. اما مردم ما در همه جای ایران باید به سینما بروند و این بر عهده ما و همراهی و پشتیبانی سایر مسئولین در دولت و مجلس است که هر چه زودتر امکان تحقق عدالت فرهنگی را در این عرصه فراهم سازند.
طبق آمار سی کشور در جهان صاحب صنعت تولید فیلم هستند و کشور ما در این میان جایگاهی مطلوب دارد. اما ما باید سهم خود را از جغرافیای فرهنگی و طبعاً از اقتصاد دهها میلیارد دلاری صنعت تصویر بیش از پیش مطالبه کنیم. باید برای تحقق آینده مطلوب به کمک سینما در عرصههای مختلف، خلق فرصت کنیم. این خلق فرصتها، ایجاد جریانات اجتماعی میکند که به طور طبیعی آسیب پذیری و غافلگیری ما را در عرصههای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی امنیتی به حداقل میرساند.
لازمه این کار پایداری تصمیمهای کلان و ثبات در سیاستهاست که به یاری خدا و مشارکت صاحبان هنر و اندیشه برنامه جامع سینما تهیه شده و من بعد چارچوب تصمیمات اجرایی را تعیین و تنظیم میکند.
آثار عرضه شده در سیو ششمین دوره جشنواره فیلم فجر، حکایت از آن دارد که این سینما حرکت خود را به سوی حرفهایتر شدن، به خوبی استمرار بخشیده است و این پیام را به مخاطبین خود می دهد که سینمای ما زنده است، چون جامعه ما زنده است و سینمایی بهروز را طلب میکند.
حضور فیلمهای خوش ساخت با مضامین اجتماعی ، کمدی، دفاع مقدس و مقاومت، در قالبهای داستانی، انیمیشن و مستند- مجموعه متنوعی را به جامعه عرضه داشت که امید به آینده درخشان این سینما را بیش از پیش نمایان میسازد. فیلمهای اجتماعی این دوره، ضمن نگاه نقادانه به مسائل و معضلات جاری، هم از سیاهنمایی های مرسوم فاصله گرفتهاند و هم با بیان سینمایی حرفهایتر و هنرمندانهتر امیدآفرینی کردهاند.
کسی از دیدن فیلمهای کمدی خجالتزده نمیشود. فیلمهای کمدی این دوره را خوش ساخت و محترمانه-در عین پرداختن به موضوعات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مییابیم. فیلمهای«دفاع مقدس» نگاه و تاریخچه بدیعی را به مردم- خاصه جوانانی که آن روزها و آن واقعه خطیر را ندیدهاند- با هنرمندانهترین بیان و فنیترین وجوه، عرضه کردهاند. در موضوع دشوار «انیمیشن» نیز توانستهایم تا بخش عظیمی از عقب ماندگی تاسفبار خود از جهان انیمیشن را جبران و راه ده-پانزده سالهای را جهشوار با موفقیت طی کنیم و به مرزهای استاندارد جهانی بسیار نزدیک شویم. در موضوع فیلمهای سینمایی موصوف به «مقاومت» نیز مضمون تازهای را تجربه میکنیم که باید شاهد آثار آن، هم در افق پیش روی سینمای کشورمان و هم در سطح سینمای جهان باشیم.
اما جوانان و فیلم اولیهای این دوره، هم حرفهای وارد صحنه شدهاند و توقع جامعه سینمایی و مخاطبین را از خود، ارتقاء بخشیدهاند. سینمای آینده ایران سنیمایی است متکی به نیروی جوان و ذهن خلاق آنان. به یاری پروردگار، برآنیم تا از سال آینده جشنواره مستقل فیلمهای اول را نیز برپا کنیم.
از منظر برنامهریزی و سیاستگذاری، نکته بسیار مهم در این باره این است که رشد سینمای ما در تمامی ابعاد آن صورت گرفته است و منحصر به یک بخش از این صنعت و هنر بزرگ نبوده. اینها پیش درآمد است، امیدوار کننده است، اما کافی نیست.
این سینمایی قدرتمند بیش از پیش با احساس مسئولیت اجتماعی وارد عرصهها و شئون اجرایی کشور خواهند شد. تلاش خواهد کرد تا با پرهیز از تنشها، مانع فرسایش فرهنگی و اجتماعی جامعه شود و در صدد خواهد بود تا از طریق بازخوانی مجدد نقش نهادهای اصلی تولید کننده ارزش در جامعه، مرجعیت «فرهنگی» را احیاء کند و ظرفیتهای خود را برای گفتوگوی درون تمدنی و نیز با جامعه جهانی ارتقاء بخشد.
طبعاً چنین سینمایی با نگاه به آینده و نقد عالمانه-منصفانه و در چارچوب منافع مل میرود تا «کابوسهای» آفریده شده برای جوانان را به «امید» و «امیدواری» تبدیل کند. کابوس زدگی، دشمن خلاقیت، نشاط، کار و تلاش، ایده و ابتکار و هر گونه انگیزه بهبود است. درست برعکس «امید» و «امیدواری».
اگر ما «امید» در جامعه نیافرینیم، مرتباً آن را بازتولید نکنیم و براساس آن، آینده خود را ترسیم و معنا ننماییم، یقیین بدانید روز بیگانگان برای جامعه ما، آینده مطلوبشان را تعریف، القاء و ترسیم خواهند کرد.
تمامی دستاندکاران صنعت تصویر کشور آمادهاند و پرتوان به پیش خواهند رفت و از سرزنشهای خارهای مغیلان، غم به قلبشان راه نمیدهند و این فرموده رهبری معظم انقلاب را ره توشه خود ساختهاند که: «سینما کلید پیشرفت کشور به میزان زیادی دست شما سینماگران است.
و السلام.»
در ادامه این مراسم و پس از سخنرانی رییس سازمان سینمایی، از جمشید مشایخی یاد شد که در بیمارستان بستری است و پیامی ویدیویی برای جشنواره منتشر کرده بود.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به “حیوان” تعلق گرفت
اولین بخش اهدای جوایز سودای سیمرغ با حضور رسول صدرعاملی یکی از اعضاء هیات داوران بود که سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به فیلم “حیوان” بهمن و بهرام ارک اهدا شد.
سیمرغ بهترین طراحی لباس با حضور کمال تبریزی،بهرام بدخشانی،فرشته طائرپور،رسول صدرعاملی،حسن خجسته از داوران جشنواره اهدا شد به سارا خالدی زاده برای “بمب،یک عاشقانه”.
نامزدهای بهترین طراحی لباس؛ بمب (سارا خالدیزاده)، خجالت نکش (رعنا امینی)،سوء تفاهم (سارا سمیعی)،شعلهور (سوسن نوروزی)،مغزهای کوچک زنگزده (مارال جیرانی).
سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه با حضور فرشته طائرپور،خسرو دهقان،رسول صدرعاملی،حسن خجسته،بهرام بدخشانی داوران جشنواره اهدا شد به عباس بلوندی برای “سرو زیر آب”.
نامزدهای این بخش عبارتند از: “بمب” محسن شاه ابراهیمی،”تنگه ابوقریب” محمدرضا شجاعی، “دارکوب” آیدین ظریف، “سرو زیر آب” عباس بلوندی، “سوتفاهم” کیوان مقدم.
سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی با حضور خسرو دهقان، رسول صدرعاملی،حسن خجسته و بهرام بدخشانی از داوران جشنواره اهدا شد به سعید ملکان برای “تنگه ابوقریب”.
نامزدهای این بخش عبارتند از: سعید ملکان “تنگه ابوقریب”، عباس عباسی “چهارراه استانبول”، فاطمه کمالی و زهرا کمالی “دارکوب”، مهرداد میرکیانی “شعله ور”، بابک اسکندری “کامیون”.
سیمرغ بلورین بهترین تدوین با حضور داوران بخش سودای سیمرغ اهدا شد به بهرام دهقانی و محمد نجاریان برای “عرق سرد”.
بهرام دهقانی پس از اینکه مطمئن شد برادرش خسرو دهقان که عضو هیات داوران است به او رأی نداده، گفت: امیدوارم از این پس سهیل بیرقی (کارگردان عرق سرد) را کمتر اذیت کنند تا فیلمهایش را با آرامش نمایش دهد و تشکر میکنم از باران کوثری که اگر او نبود، تدوین به این خوبی انجام نمیشد.
نامزدهای این بخش عبارتند از: مهرداد خوشبخت “به وقت شام”، فرزاد هوتهم “دارکوب”، بهرام دهقانی و محمد نجاریان “عرق سرد”، مصطفی خرقه پوش “کامیون”،مهدی سعدی “مغزهای کوچک زنگزده”.
سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری با حضور داوران بخش سودای سیمرغ اهدا شد به رشید دانشمند برای “تنگه ابوقریب”.
رشید دانشمند از یدالله نجفی صدابردار با سابقه سینما که دو سال از درگذشت او میگذرد یاد کرد و جایزهاش را به مادرش تقدیم کرد.
نامزدهای این بخش عبارتند از: ایرج شهزادی “بمب،یک عاشقانه”، طاهر پیشوایی “به وقت شام”، رشید دانشمند “تنگه ابوقریب”، مهران ملکوتی “سوتفاهم”،مهران ملکوتی “مغزهای کوچک زنگ زده”.
سیمرغ بهترین صداگذاری با حضور داوران بخش سودای سیمرغ که در این بخش محمدرضا فروتن، دیگر داور هم به این جمع پیوست، اهدا شد به علیرضا علویان برای فیلمهای “به وقت شام” و “مغزهای کوچک زنگ زده”.
نامزدهای این بخش عبارتند از: بهمن بنیاردلان “امپراتور جهنم”، علیرضا علویان “به وقت شام”، امیرحسین قاسمی “تنگه ابوقریب”، امین شریفی و بابک شکیبا “شعله ور”، علیرضا علویان “مغزهای کوچک زنگ زده”.
سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری با حضور هیات داوران اهدا شد به علیرضا زریندست برای “سرو زیر آب”.
این فیلمبردار با قدردانی از داوران؛ از تهیه کننده و کارگردان سرو زیر آب (حامد حسینی و محمدعلی باشه آهنگر) هم تشکر کرد.
نامزدهای این بخش عبارتند از: محمود کلاری “بمب؛یک عاشقانه”، حمید خضوعی ابیانه “تنگه ابوقریب”، علیرضا زرین دست “سرو زیر آب”، فرشاد محمدی “عرق سرد”، پیمان شادمانفر “مغزهای کوچک زنگ زده”.
سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه بصری با حضور بهرام بدخشانی و رسول صدرعاملی داوران جشنواره به “چهاراه استانبول” فرید ناصر فصیحی اهدا شد.
نامزدهای این بخش عبارتند از: محمد لطفعلی “بمب، یک عاشقانه”، سید هادی اسلامی “به وقت شام”، حسن ایزدی، محمد برادران، جواد مطوری و محسن خیرآبادی “تنگه ابوقریب”، فرید ناصرفصیحی “چهارراه استانبول”، محمد خاکزاد “سرو زیر آب”، سینا قویدل “ماهورا” و “لاتاری”.
سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه میدانی با حضور دکتر حسن خجسته،بهرام بدخشانی و رسول صدرعاملی از داوران این رویداد اهدا شد به محسن روزبهانی برای “تنگه ابوقریب”.
نامزدهای این بخش عبارتند از حمید رسولیان “ماهورا”، عباس شوقی “بمب؛ یک عاشقانه”، محسن روزبهانی برای سه فیلم “به وقت شام”، “تنگه ابوقریب” و “سرو زیر آب”.
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن با حضور داوران بخش سودای سیمرغ اهدا شد به کارن همایونفر برای “به وقت شام”.
کارن همایونفر پس از دریافت جایزه خود بیان کرد: از هیأت داوران و ابراهیم حاتمی کیا تشکر میکنم که هر بار با ایشان کار میکنم، میفهمم آهنگساز هستم و این جایزه به خودشان تعلق دارد و نیز به کسانی که جان خود را دادهاند تا ما اینجا باشیم و جشن بگیریم.
نامزدهای این بخش عبارتند از: کارن همایونفر “به وقت شام”، النی کاریندو “بمب؛یک عاشقانه”، حامد ثابت “تنگه ابوقریب”، بهزاد عبدی “دارکوب”، سهراب پورناظری “شعلهور”، کارن همایونفر “عرق سرد”.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن با حضور هیات داوران اهدا شد به سحر دولتشاهی برای فیلمهای “عرق سرد” و “چهارراه استانبول”.
سحر دولتشاهی با تشکر از هیات داوران و مصطفی کیایی که سه بار تجربه همکاری با او داشته است گفت: امیدوارم این جشنواره جشن واقعی خانواده سینما باشد و یا همدیگر تجدید دیدار کنیم و دلخوریها کمتر شود.
نامزدهای این بخش عبارتند از: سحر دولتشاهی “عرق سرد”، سحر دولتشاهی “چهارراه استانبول”، لیلی رشیدی “عرق سرد”، نگار عابدی “دارکوب”، هدا زین العابدین “عرق سرد”.
سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد اهدا شد به جمشید هاشمپور برای فیلم “دارکوب” که دخترش جایزه را دریافت کرد و این هنرمند در مراسم حاضر نبود.
نامزدهای این بخش عبارتند از: سیامک انصاری “بمب”، فرهاد اصلانی “مغزهای کوچک زنگ زده”، پژمان جمشیدی “سوتفاهم”، جمشید هاشمپور “دارکوب”، مسعود کرامتی “چهارراه استانبول”، نوید پورفرج “مغزهای کوچک زنگ زده”
در بخش بهترین فیلمنامه در این بخش دو سیمرغ با هماهنگی دبیر جشنواره اهدا شد به کامبوزیا پرتوی برای فیلمنامه”کامیون”.
کامبوزیا پرتوی سیمرغاش را به سعید آقاخانی بازیگر فیلمش اهدا کرد و معتقد بود بازی سعید آقاخانی را داوران ندیدهاند.
پرتوی پیش از دریافت جایزه خود گفت: قبلا گفته بودم داوران بعد از مراسم شام خانه ما بیایند ولی چون یه سعید آقاخانی جایزه ندادند حرفم را پس میگیرم.
او سپس از این بازیگر دعوت کرد تا روی صحنه بیاید و جایزهاش را به وی تقدیم کرد.
پرتوی هچنین افزود: این سومین جایزه فیلمنامه کامیون است و به همین دلیل به راحتی آن را اهدا کردم.
آقاخانی هم گفت: امسال بازیها خیلی خوب بود به ویژه “تنگه ابوقریب” و “مغزهای کوچک زنگ زده” که انتخاب را سخت میکرد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه هم به هومن سیدی برای “مغزهای کوچک زنگ زده” اهدا شد.
هومن سیدی گفت: کم کم داشتم فکر می کردم مراسم را اشتباه آمدم و برنامه سالن دیگری است.
او در ادامه از داوران تشکر کرد و خطاب به بازیگرانش فرهاد اصلانی و نوید محمدزاده گفت که شما عالی و درجه یک هستید.
سپس جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم فجر به پیمان معادی برای فیلم “بمب یک عاشقانه” اهدا شد.
پیمان معادی با اشاره به اینکه جایزه برایش ارزشمند است از احسان رسول اف (تهیهکننده) قدردانی کرد.
نامزدهای این بخش عبارتند از:”بمب” پیمان معادی، “سرو زیر آب” محمدعلی باشه آهنگر و حامد باشه آهنگر، “شعلهور” هادی مقدم دوست و حمید نعمتالله، “کامیون” کامبوزیا پرتوی، “مغزهای کوچک زنگ زده” هومن سیدی.
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی؛ در این بخش نیز دو سیمرغ اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به ابراهیم حاتمیکیا برای به “به وقت شام”
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به بهرام توکلی برای “تنگه ابوقریب”.
انتقادات صریح ابراهیم حاتمیکیا از «هفت»
ابراهیم حاتمیکیا پس از دریافت جایزه خود گفت: من فیلم ساز وابسته و فیلم ساز این نظام هستم. افتخار میکنم ۳۰ سال است روی این سن میآیم و میروم و برایم تازه نیست ولی دلم میخواهد از بچههای “سازمان اوج” که مثل سربازان گمنام میمانند تشکر کنم.
کارگردان “به وقت شام” ادامه داد: افتخار میکنم فیلمی ساختهام درباره مدافعان حرم و افتخار میکنم برای ساخت این فیلم از عزیزی مثل حاج قاسم سلیمانی جایزه گرفتم.
او با بیان اینکه «من بابت کارهایی که کردم شرمنده نیستم و اگر خانه سینما میخواهد به وزات کار تبدیل شود» و سپس از رضا رشیدپور و برنامه هفت انتقاد کرد و گفت: من اعتراض میکنم به تلویزیون که هرچند بار میخواهد فیلمهای مرا پخش میکند اما برای دعوت اپوزیسیون میشوند و فیلم مرا کمدی خطاب میکنند. من شکایتم را از شبکه سه و مدیران به خدا میبرم.
نامزدهای بخش کارگردانی عبارتند از:”به وقت شام” ابراهیم حاتمی کیا، “تنگه ابوقریب” بهرام توکلی، “دارکوب” بهروز شعیبی، “سرو زیر آب” محمد علی باشه آهنگر، “کامیون” کامبوزیا پرتوی، “مغزهای کوچک زنگ زده” هومن سیدی.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن اهدا شد به “سارا بهرامی” برای “دارکوب”.
سارا بهرامی که هیجان زده بود گفت: خیلی این جایزه برایم ارزشمند است و از بهروز شعیبی، محمود رضوی و داوران و نیز همکارانم در فیلم “دارکوب” تشکر میکنم.
او همچنین از امین حیایی تشکر کرد و گفت که آقای حیایی شما راست میگفتید؛ هر کسی نردبام خودش است.
سارا بهرامی سپس جایزه را به خانوادهاش تقدیم کرد و از مادرش که در سالن حضور داشت،تشکر کرد.
نامزدهای این بخش عبارتند از: سارا بهرامی “دارکوب”، باران کوثری “عرق سرد”، شبنم مقدمی “خجالت نکش”، ماهور الوند “چهارراه استانبول”، مهناز افشار “دارکوب”، هانیه توسلی “سوتفاهم”.
دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد به امین حیایی برای فیلم “شعلهور” اهدا شد و سیمرغ بلورین این بخش تعلق گرفت به امیر جدیدی برای فیلمهای “تنگه ابوقریب” و “عرق سرد”.
نامزدهای این بخش عبارتند از: امیر جدیدی “تنگه ابوقریب” و “عرق سرد”، امین حیایی “شعله ور”، رضا عطاران “مصادره”، سعید آقاخانی “کامیون”، نوید محمدزاده “مغزهای کوچک زنگ زده”.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم به “تنگه ابوقریب” به تهیهکنندگی سعید ملکان اهدا شد.
ملکان با دعوت از اعضای گروه این فیلم که در سالن حاضر بودند، گفت: شیرینترین لحظه برای من زمانی بود که با درج نام شهدای گردان عمار روی پرده، مردم آنها را تشویق میکردند.
نامزدهای این بخش عبارتند از:”بمب” پیمان معادی و احسان رسول اف، “به وقت شام” محمد خزاعی، “تنگه ابوقریب” سعید ملکان، “دارکوب” محمود رضوی، “سرو زیر آب” سید حامد حسینی،”کامیون” کامبوزیا پرتوی، سعید سعدی “مغزهای کوچک زنگ زده”.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه “هنر و تجربه” بدون معرفی کاندید با حضور هیات داوران بخش “سودای سیمرغ” اهدا شد به هومن سیدی برای “مغزهای کوچک زنگ زده”.
هومن سیدی پس از دریافت جایزهاش گفت: اصلا نمیدانستم چنین جایزهای وجود دارد و من کلیشهایترین جمله را میگویم که جایزهام را از مردم گرفتهام.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول به رضا مقصودی برای فیلم “خجالت نکش” اهدا شد.
رضا مقصودی هم با اشاره به سخنان هومن سیدی مبنی براینکه او هم نمیدانسته چنین جایزهای هست از زحمات احمد مهرانفر بازیگر فیلمش تشکر کرد.
تقدیر از “نورالحلی” خبرنگار مستند “زنانی با گوشوارههای باروتی”
در بخشی از مراسم پایانی جشنوارهی فیلم فجر با حضور دبیر جشنواره و خانواده شهید معز غلامی از خبرنگاری که در فیلم مستند “زنانی با گوشوارههای باروتی” حضور داشت، نور الحلی تقدیر شد و مادر شهید غلامی هدیهای را به وی تقدیم کرد.
سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی هم با حضور اسحاق جهانگیری به فیلم “سرو زیر آب” به تهیه کنندگی حامد حسینی رسید.
سیمرغ بهترین فیلم برگزیده تماشاگران با دعوت از منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و ابراهیم داروغهزاده و با همراهی معاون اول رئیس جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی اهدا شد به “مغزهای کوچک زنگ زده” به کارگردانی هومن سیدی و تهیهکنندگی سعید سعدی.
تمام عوامل فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» به دعوت تهیهکننده روی صحنه آمدند تا قاب پایانی این مراسم باشند.
منوچهر شاهسواری هم پیش از اعلام رای مردمی گفت: به همهی کسانی که پیگیر آرای مردمی بودند باید بگویم فاصله فیلم ششم تا اول ۳۸ صدم درصد بود و باعث خوشحالی است که بگویم فیلمهای مستند در میانه آرا بودند.
مدیرعامل خانه سینما در ادامه گفت: آقای رشیدپور همپیمانی ما سینماگران با هیچ تیری از بیرون شکافته نمیشود و هیچ کس در بیرون حق ندارد حرفی بزند و نمیتواند آن را دو تکه کند.
***** در حاشیه
در نیمه این مراسم سالار عقیلی هم قطعاتی همچون “ایران، ایران” و تیتراژ سریال “هانیه” را اجرا کرد که یکی از آنها همراه با یادی از زندهیاد افشین یداللهی (ترانهسرا) بود.
او در قطعه بعدیاش هم با اشاره به درگذشت افشین یداللهی قطعه «خون غزل» را اجرا کرد و گفت: این از آخرین همکاری ما باهم (افشین یداالهی) بود.
سالار عقیلی همچنین در پایان قطعهی «وطن» را اجرا کرد.
جمعیت زیاد که بسیاری از آنها غیر سینمایی و غیر رسانهای بودند و ورود آنها به طبقه همکف مرکز همایشها، در ابتدای مراسم باعث بینظمی شده بود.
این در حالی است که جای مشخصی برای عوامل فیلمها و نیز خبرنگاران در نظر گرفته شده است، اما تعداد زیادی از مردم عادی که احتمالا از طریق یک برنامه تلویزیونی دعوت شده یا از طریقی دیگر، موفق به ورود شدند که همه هم خواهان نشستن در سالن اصلی بودند و همین باعث شد علاوه بر اینکه بعضی صندلیهای خبرنگاران اشغال شود، شلوغی و ازدحام زیادی در سالن پیش آمد و دستاندرکاران اجرایی جشنواره موفق به بلند کردن مردمی که برخی از آنها به اسم نماینده ارگانی خاص به سالن آمده بودند، نشدند.
نکته قابل توجه درخواست کارت از سوی افرادی بود که پشت گیت ورود به مجموعه مانده بودند و عدهای هم گویا موفق به خرید و فروش کارت شدند.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، محمود صادقی نماینده مجلس، پیمان معادی، ابراهیم حاتمی کیا، فرهاد اصلانی، محمود رضوی، بهروز شعیبی، سعید آقاخانی، سیامک انصاری، باران کوثری، لیلی رشیدی، لیندا کیانی، غلامرضا موسوی، سحر دولتشاهی، کامران ملکی، شبنم مقدمی، کامبوزیا پرتوی، محمد رضا فروتن، امین حیایی، رضا عطاران، مهران احمدی، محمدعلی باش آهنگر، فرشته طائرپور، سارا بهرامی، هومن سیدی، محمد حسین قاسمی، سیروس الوند، گیتی معینی، محمد خزاعی، هادی مقدم دوست بخشی از میهمانانی هستند که در برج میلاد حضور داشتند./ایسنا
- کد خبر 5211
- پرینت