شما اینجا هستید

اقتصادی » سازمان برنامه و بودجه: گزارش تفریع بودجه۹۵ یک‌جانبه و موجب تشویش اذهان عمومی است

به گزارش سپیدخبر، سازمان برنامه وبودجه کشور در واکنش به گزارش تفریغ بودجه ۱۳۹۵ ضمن صدور اطلاعیه‌ای تأکید کرد:‌

متأسفانه گزارش مقدماتی و نظارتی دیوان محاسبات به مجلس شورای اسلامی که در قالب گزارش تفریغ بودجه ۱۳۹۵ ارائه شده است به‌دلیل یکجانبه بودن و عدم استماع پاسخ دولت به ایرادات و ابهامات مطرح‌شده و عدم تصریح مبنی بر اینکه اظهارات این گزارش صرفاً نظارتی بوده و در دادستان دیوان محاسبات و هیئت‌های مستشاری و مراجع قضایی به اثبات نرسیده است موجب تشویش اذهان عمومی و سوء استفاده رسانه‌های خارجی شده است.

گفتنی است، در پاسخ تفصیلی سازمان برنامه و بودجه به‌تفکیک در قالب محورهای ذیل پاسخ‌های مستند و کارشناسی تبیین و اعلام شده است:

الف ــ ایرادها و اشکالات گزارش دیوان محاسبات در حوزه نفت و گاز

  • عدم استفاده از اجازه فروش اوراق مشارکت ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای سرمایه گذاری در طرحهای نفت و گاز با اولویت میادین مشترک موضوع بند (ج) تبصره (۱):
  • عدم واریز ۱۱۴۷۹ میلیارد تومان فروش داخلی گاز طبیعی به حساب خزانه:
  • عدم واریز ۴۴۷۹ میلیارد تومان وجوه واریزی خوراک پتروشیمی‌ها توسط شرکت ملی نفت ایران به خزانه:
  • بدهی ۷۲۰۲ میلیارد تومان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بابت خوراک تحویلی به پالایشگاهها:
  • عدم گردش (چرخش) خزانه مربوط به سهم هدفمندی حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی:
  • جابه‌جایی ۳۷۰ میلیارد تومان از منابع بند (د) تبصره (۱)‌ قانون بودجه سال ۱۳۹۵ جهت مصارف جاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران:

ب ــ ایرادها و اشکالات گزارش دیوان محاسبات در خصوص صندوق توسعه ملی

ــ عدم واریز ۱۲۸ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی از خالص صادرات گاز طبیعی:

               ــ عدم واریز ۱۰۴۸ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی از صادرات فرآورده‌های نفتی:

ج ــ ایرادها و اشکالات گزارش دیوان محاسبات در خصوص هدفمند کردن یارانه‌ها

د ــ ایرادها و اشکالات گزارش دیوان محاسبات در خصوص انتشار اوراق مالی اسلامی

هـ ــ ایرادها و اشکالات گزارش دیوان محاسبات در خصوص صندوق نوآوری و شکوفایی

  1. عدم توجه به دریافت سرمایه سال ۹۵ در انتهای سال
  2. عدم توجه به اسناد بالادستی و تکالیف قانونی صندوق
  3. عدم توجه به محل تأمین هزینه­‌های جاری و زیرساخت
  4. عدم توجه به راهکار جایگزین سپرده­‌گذاری
  5. جمع ‌بندی مالی
  6. عدم توجه به آمار واقعی پرداخت و تعهدات
  7. آمار بخشی از عملکرد بسیار موفق صندوق

و ــ ایرادها و اشکالات گزارش دیوان محاسبات در خصوص عملکرد تبصره‌های ماده واحده قانون بودجه سال

ز ــ ایرادها و اشکالات گزارش دیوان محاسبات در خصوص منابع و مصارف درآمدهای اختصاصی

ح ــ ایرادها و اشکالات گزارش دیوان محاسبات در خصوص اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای

ط ــ ایرادها و اشکالات گزارش دیوان محاسبات در خصوص تراز عملیاتی و وابستگی بودجه به عواید حاصل از نفت

ی ــ ایرادها و اشکالات گزارش دیوان محاسبات در خصوص انضباط بودجه‌ای

ک ــ ایرادها و اشکالات گزارش دیوان محاسبات در خصوص انطباق بودجه سال ۱۳۹۵ با اقتصاد‌ مقاومتی

برای مشاهده متن کامل این جوابیه اینجاکلیک کنید.

در پایان این جوابیه تأکید شده است:‌

توقع از نهادهای کارآمد و تخصصی نظارتی این‌است که هرگونه عملکرد بودجه دولت، که طبق ماده یک قانون محاسبات عمومی برنامه‌ای در جهت تحقق اهداف مورد نظر است بر اساس شاخص‌های مؤثر در توسعه کشور از جمله شاخص‌های مالی همانند کاهش وابستگی بودجه به عواید نفت، شاخص اتکاء به درآمدهای شایسته مالیاتی، شاخص نسبت درآمدهای عمومی به هزینه‌های جاری و یا دیگر شاخص‌هایی که آثار اقتصادی بودجه را نمایان می‌سازد، از جمله رشد اقتصادی، کاهش نرخ تورم و… ارزیابی نمایند و در خصوص عملکرد بودجه سال ۱۳۹۵ باید اذعان نمود که با وجود همه محدودیتها و باقی بودن آثار تحریم‌های ظالمانه قدتهای زورگو تغییر روند شاخص‌های اقتصادی و بودجه‌ای در سال ۱۳۹۵ مثبت و قابل دفاع بوده به‌طوری که در آخرین گزارش صندوق بین المللی پول، جمهوری اسلامی ایران همچنان با رشد اقتصادی مستمر و ارتقاء جایگاه نوآوری به‌عنوان هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان معرفی شده است./تسنیم

غیرمنتظره – سایت خبری گیلان | اخبار گیلان – خبر رشت