به گزارش غیرمنتظره، به نقل از برترین ها، قالیباف دیروز حرفی زده که دل خیلیها را لرزانده، او از یک تصمیم شجاعانه و سخت و تلخ گفته، برخی این جمله را یادآور آبان ۹۸ میدانند و البته آن را نماد هراس برخی تصمیمگیرندگان در یک سال اخیر هم میدانند، وضعیت خب جالب نیست. همین روزها را تعطیل شده است، گفتند گرما اما قطعی برق احتمالا دلیل اصلی است. آوار مشکلات دارد فرو میریزد، اگر منظور قالیباف از آن تصمیم تلخ بنزین باشد که…
اما قالیباف دقیقا چه گفته بود؟
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در دیدار رؤسای سازمانهای نظام مهندسی گفت: ما در سال حدود ۱۰۴ میلیارد دلار انرژی هدر میدهیم! اما بعد از برجام، بحثهایی که درباره توتال مطرح میشود، مربوط به این است که حدود ۴ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه گذاری شود و اکنون نیز این شرکت رها کرده و رفته است؛ درحالی در سال ۱۰۴ میلیارد دلار انرژی هدر میدهیم.
قالیباف با بیان اینکه اگر مشکل مسکن مردم را حل کنیم، مردم نه از ما یارانه و نه هیچ دیگر نمیخواهند، اظهار کرد: حل مشکل مسکن به تنهایی حل مشکل دائم معیشت آنها است، در حال حاضر زن و مرد اگر مسکن نداشته باشند و به صورت دو شیفت نیز با هم کار کنند، نمیتوانند اجاره خانه را بدهند.
وی در ادامه و با اشاره به اینکه کشور نیازمند تصمیمات شجاعانه، سخت و تلخ است، گفت: باید این تصمیمات را بگیریم و پای آن بایستیم و بفهمیم که این تصمیمات قابل اجراست. با یک برنامه پنجساله باید ثبات اقتصادی را به کشور بازگردانیم. تا زمانی که ثبات اقتصادی برقرار نشود، رشد اقتصادی معنا ندارد. این برنامه باید متمرکز شود تا ثبات اقتصادی را به کشور بیاورد، البته مطمئن باشید که بخش قابل توجه آن برعهده شماست. ما انشالله بسترسازی آن را فراهم و بیشک پیشنهادات قانونی شما را پیگیری میکنیم.
چرا علیرغم تکذیبها گرانی بنزین محتمل است؟
حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی در این رابطه در روزنامه تعادل نوشت: موضوع گرانی بنزین این روزها دوباره در فضای عمومی کشورمان مطرح شده است. بر اساس انتظارات قبلی، مسوولان دولتی با قدرت هرچه تمامتر هرگونه افزایش در قیمت این کالای استراتژیک را تکذیب کرده، اما مطابق تجربیات گذشته هر زمان که تکذیبیههای مقامات مسوول درباره موضوعی بیشتر میشود، امکان وقوع آن هم محتملتر است. بنابراین نگرانی افکار عمومی در خصوص گرانی بنزین چندان هم بیدلیل نیست. قیمت بنزین همواره یکی از نرخهای مرجع در اقتصاد ایران بوده است و هرگونه تحول در قیمت آن، گرانی مجموعه کالا و خدمات را در پی دارد.
از سوی دیگر، اقتصاد ایران با مجموعهای از تناقضات ساختاری در خصوص نرخ بنزین روبهرواست. از یک طرف افزایش قیمت بنزین باعث گرانی سایر اقلام شده و ناآرامیهای گسترده اجتماعی و امنیتی را به دنبال دارد و از سوی دیگر، ارزان بودن قیمت بنزین در مقایسه با همسایگان ایران باعث شده تا قاچاق سوخت از ایران افزایش یافته و نوعی ناهنجاری در اقتصاد کشور شکل دهد. دولت هم با کسری بودجه گستردهای مواجه است و همواره نیم نگاهی به نرخ بنزین و افزایش آن دارد. همه این گزارهها، تناقضاتی هستند که دولت با آنها روبهرو است. اما ساختار اجرایی چگونه میتواند این تناقضات را حل کرده و به نفع اقتصاد و معیشت ایرانیان از آنها بهرهبرداری کند؟
در حال حاضر هم دولت به اندازهای کمبود منابع دارد که حتی مالیات کارتخوانها و نقل و انتقالات بانکی را تا حد ممکن بالا برده است. اما مردان اقتصادی کابینه به خوبی میدانند که دست بردن در نرخ بنزین به این راحتیها نیست. کوچکترین تصمیمی در این زمینه تکانههای بزرگ سیاسی، اجتماعی، امنیتی و… در پی دارد.
- کد خبر 106978
- پرینت