گروه : تیتر دو , سیاسی

به گزارش غیرمنتظره و به نقل از تابناک، هر چه زمان به سمت خرداد ماه سال ۱۴۰۰ نزدیک‌تر می‌شود ،نشست و برخاست‌های سیاسی و انتخاباتی نیز در جناح‌های مختلف سیاسی بیشتر و حالت جدی‌تری به خود می گیرد.

تلاش اصلاح‌طلبان برای به حداقل رساندن اختلافات

اصلاح طلبان که در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به قول خود با یک سوم ظرفیت وارد ماراتن انتخابات شده بودند، اکنون نهاد دیگری به جای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان راه‌اندازی کرده‌اند که گفته می‌شود در این نهاد اختلافات به حداقل رسیده و احزاب محوریت قرار گرفته‌اند.

پیش از تشکیل نهاد اجماع‌ساز، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به ریاست «محمدرضا عارف» مسئولیت فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان را در سه انتخابات سال ۹۴ و ۹۶ و ۹۸ برعهده داشت. شورایی که با پیشنهاد «سیدمحمد خاتمی» و انتصاب اعضای حقیقی از سوی وی تشکیل شده بود؛ اما به‌دلیل انتقاداتی که از جانب برخی اصلاح طلبان به این شورا می‌شد، رفته رفته به انحلال کشیده شد و موسوی لاری و عارف در قامت نائب رئیس و رئیس این شورا از سمت خود استعفاء دادند.

در نهاد جدید اصلاح‌طلبان با عنوان نهاد اجماع‌ساز ۳۱ حزب و تشکل سیاسی اصلاح طلب عضویت دارند و همچنین ۱۵ عضو حقیقی این نهاد چندی پیش توسط کارگروه ۹ نفره انتخاب شدند تا مجموع اعضای این شورا به ۴۶ نفر برسد.

دلایل غیبت جهانگیری، عارف و موسوی لاری در نهاد اجماع ساز

غیبت افرادی همچون «اسحاق جهانگیری، محمدرضا عارف، مسعود پزشکیان» در نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان موضوعی بود که سوال برانگیز شده بود.

«علی صوفی» دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات نیز پیشتر درباره غیبت عارف در نهاد اجماع‌ساز، گفته بود «به آقای دکتر عارف و موسوی لاری که از شورای عالی سیاستگذاری استعفا داده بودند، پیشنهاد شد مجددا عضو حقیقی این نهاد اجماع‌ساز باشند، اما هیچکدام نپذیرفتند.

اسم نهاد اجماع‌ساز به جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی تغییر می‌کند

«فرج کمیجانی» رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جهه اصلاحات گفته بود که «مقرر شده تا اصلاح‌طلبانی که در معرض کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری هستند به‌دلیل اینکه خودشان در معرض انتخاب این نهاد قرار خواهند گرفت در این نهاد عضو نباشند تا در انتخاب کاندیدای نهایی شائبه‌ای به‌وجود نیاید.»

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب به خبرنگار «تابناک» گفت که به احتمال زیاد نهاد اجماع‌ساز به جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی تغییر نام خواهد داد.

اسامی افراد و احزاب عضو نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰

پیگیری‌های خبرنگار «تابناک» حکایت از آن دارد که نخستین جلسه نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان ۱۹ بهمن‌ماه برگزار و هیأت رئیسه این نهاد انتخاباتی انتخاب خواهند شد که بهزاد نبوی، سید حسین مرعشی و حسین کمالی از جمله افرادی هستند که احتمال حضور و انتخاب آنان در رأس این نهاد وجود دارد.

اعضای حقیقی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان را «بهزاد نبوی، سید حسین مرعشی، محسن امین‌زاده، محمدرضا جلایی پور، سید حسن رسولی، سید سراج الدین موسوی، محسن میردامادی، سید معروف صمدی، حسن صادقی، فخر السادات محتشمی‌پور، علیرضا علوی تبار، عماد بهاور، اسماعیل گرامی مقدم، فاطمه سعیدی و بدرالسادات مفیدی» تشکیل می دهند.

انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، انجمن اسلامی معلمان، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها، انجمن روزنامه نگاران زن (رزا)، انجمن اسلامی مهندسان،‌ جمعیت زنان مسلمان نواندیش،‌ جمعیت تولید گرایان ایران اسلامی، جمعیت دفاع از حقوق بشر زنان، خانه کارگر، حزب اتحاد ملت ایران، حزب اسلامی کار، حزب اعتماد ملی، حزب پیشرو اصلاحات، حزب توسعه ایران، حزب کارگزاران سازندگی ایران، حزب جوانان ایران اسلامی، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، حزب مردمسالاری، حزب همبستگی ایران اسلامی، حزب همبستگی دانش آموختگان ایران، حزب ندای ایرانیان، حزب وحدت و همکاری ملی، حزب آزادی، سازمان عدالت و آزادی، سازمان معلمان ایران،‌ مجمع ایثارگران اصلاح طلب، مجمع نیروهای خط امام، مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، مجمع دانش آموختگان ایران اسلام، مجمع نمایندگان ادوار مجلس و مجمع زنان اصلاح طلب، ۳۱ حزب عضو نهاد جاماع ساز اصلاح طلبان هستند.

غیرمنتظره – سایت خبری گیلان | اخبار گیلان – خبر رشت