شما اینجا هستید

اجتماعی » از مخالفت استاندار گیلان تا چرایی اهمیت جلوگیری از تخریب محیط زیست به بهانه پروژه جاده خلخال – ماسوله

اختصاصی / به گزارش غیرمنتظره، معین حسن‌زاده: هادی حق‌شناس، استاندار گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گیلان گفت: از سمت خلخال سه مسیر به گیلان وجود دارد؛ مسیر پونَه، مسیر ماسال و مسیر ماسوله. باید دقت کنیم که در برخی مناطق مانند ماسوله، توسعه جاده نباید به قیمت نابودی هویت تاریخی و فرهنگی شهر تمام شود. آیا عقلانی است که در دل یک بافت تاریخی جاده‌ای عریض ساخته شود تا خودروها با سرعت وارد شوند و امنیت و آرامش بافت از بین برود؟ قطعاً خیر. هدف ما باید ایجاد توازن میان توسعه و حفظ محیط‌زیست باشد. توسعه راه و مدیریت پسماند، ضروری است؛ اما اگر بدون ضابطه و بی‌توجه به شرایط طبیعی و فرهنگی استان انجام شود، نه‌تنها مشکل را حل نمی‌کند؛ بلکه بحران‌های جدیدی را به وجود می‌آورد.

این مخالفت رسمی با ادامه روند اجرای پروژه جاده خلخال – ماسوله در ادامه مخالفتی است که وی پیش‌ازاین طی نشستی در شهرستان فومن که پس از بازدید میدانی از محور مورد مناقشه برگزار شده بود اتفاق افتاد. در آن نشست استاندار گیلان دستور داده بود تا اجرای این پروژه، از جمله عملیات آسفالت‌ریزی، به‌صورت موقت متوقف شود.

از سوی دیگر، گزارش‌هایی از اعتراض جمعی از اهالی بخش شاهرود خلخال منتشر شده که با انتقاد از ممانعت مسئولان گیلانی، بر مزایای اتصال دو استان و رونق گردشگری تأکید دارند. همچنین مسئولان استانی اردبیل عملیات آسفالت در حوزه خود را تکمیل کرده و بر پیگیری کامل پروژه اصرار دارند.

جالب آنکه نیما فرید مجتهدی راهنما و مدرس حوزه گردشگری و نماینده ایران در سازمان جهانی هواشناسی، در یادداشتی که در پایگاه خبری کلانشهر منتشر شده است، می‌نویسد: «اما به فرض اینکه قرار است این راه بن‌بست جغرافیایی ماسوله را حل کند. کدام کلانشهر یا شهر عمده در آن‌سوی کوه‌های تالش واقع شده است یا کدام شاه‌راه، مسیر ارتباطی مهم که گردشگران گذری، با دیدن تابلوی ورودی به سمت ماسوله هوس گذر به آن در ایشان ایجاد شود؟ که قرار است این نهایی‌شدن آسفالت به آن کمک کند؟ آیا واقعاً آسفالت این جاده کمکی به رونق بیشتر ماسوله می‌کند؟ مثالی از همسایگی ماسوله در اسالم می‌آوریم. کافی است یک روز تابستانی مسیر اسالم – خلخال را پیمایش کنید و به عینه ببینید، مسافرانی که از استان مجاور عمدتاً برای سرسبزی ییلاقات اسالم و جنگل‌های هیرکانی در این نقطه حضور پیدا می‌کنند محل استراحت و استقراشان تا کجاست؟ به شکل واضحی انباشت و تمرکز حضور ایشان در محوطه چمنزارهای ییلاقی و جنگل‌های میان بند است و در مناطق پایین‌دست جنگلی کمتر دیده می‌شوند. طبیعتاً با این توضیح نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم این افراد در شهر اسالم حضور پیدا کنند. می‌توان پیش‌بینی کرد بعد از آسفالت و راه‌اندازی استقرارگاه‌های جدید در ییلاقات در معرض تخریب ماسوله هم این الگو در آنجا هم پیاده می‌شود.» (اینجا را بخوانید)

نکته قابل‌توجه موضع‌گیری استاندار گیلان است که بر پایه هشدارهای جدی کارشناسان میراث‌فرهنگی و محیط زیست قرار دارد. نگرانی اصلی، به‌خطرافتادن ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله در سازمان یونسکو به دلیل اختلال در اصالت و یکپارچگی بافت تاریخی آن است. علاوه بر این، تخریب جنگل‌های هیرکانی با قدمت ۴۰ میلیون سالی که خود به‌عنوان میراث جهانی ثبت شده‌اند، از دیگر تبعات غیرقابل‌جبران این پروژه ارزیابی می‌شود.

به طور خلاصه، موضع شفاف و قاطع استاندار گیلان نقطه عطفی در سرنوشت پروژه‌ای است که میان توسعه ارتباطی و حفاظت از میراث طبیعی – فرهنگی گرفتار شده است. تصمیم وی نشان می‌دهد که در مدیریت جدید استان، اولویت با توسعه مبتنی بر برنامه‌ریزی، ارزیابی علمی و عقلانیت است، نه اقدامات شتاب‌زده و پرهزینه. این رویکرد در بلندمدت می‌تواند با نجات سرمایه‌های بی‌بدیل استان، زمینه‌ساز توسعه‌ای پایدار و واقعی برای مردم گیلان باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

غیرمنتظره – سایت خبری گیلان | اخبار گیلان – خبر رشت