شما اینجا هستید

تیتر یک » پل‌های روگذر رشت درمانی بدتر از درد!

اختصاصی / به گزارش غیرمنتظره، معین حسن‌زاده: ساخت پل‌های روگذر یک‌طرفه و دوطرفه در نقاط مختلف شهر رشت، بدون مطالعه کافی و نیازسنجی موجب شده تا پس از افتتاح این پروژه‌ها، شاهد کاهش محسوس ترافیک نباشیم و حتی در برخی موارد، مشکلات جدیدی به وجود آید.

پل روگذر میدان نیروی دریایی نمونه‌ای بارز از این عدم کارشناسی است. تغییر طرح این پل در میانه اجرای پروژه که به گفته شهردار رشت به دلیل تداخل با خط لوله نفت بوده، نه‌تنها هزینه پروژه را افزایش داده، بلکه باعث فاصله‌گرفتن دو لاین از یکدیگر و محدودیت فضای عبوری زیر پل شده است. این تغییرات نشان‌دهنده عدم مطالعات اولیه جامع است.

ماجرای عجیب دیگر، عبور تیرهای چراغ‌برق از داخل پل است! موضوعی که با انتقادات گسترده رسانه‌ها مواجه شد و حتی کار به بازنشر تصاویر مرتبط با آن در رسانه‌های کشوری رسید. این موضوع نه‌تنها از دیدگاه زیبایی‌شناختی قابل‌دفاع نیست، بلکه ایمنی سازه را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. همچنین قرارگیری پایه تیر نورافکن خارج از میدان زیر پل، نمونه دیگری از ضعف در طراحی و اجرای این پروژه است.

هزینه‌های کلان این پروژه‌ها نیز موضوع قابل تأملی است. محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت در خصوص پروژه تقاطع غیرهمسطح نیروی دریایی، گفته بود: «این پروژه توسط شرکت پیمانکاری نصیر عمران آریا اجرا شد و در بیستم آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ کلنگ احداث آن به زمین خورد و مدت قرارداد ۲۴ماهه بود که امروز و حدود سه ماه قبل از موعد مقرر به بهره‌برداری می‌رسد. مبلغ اولیه پیمان این پروژه ۱۴۰ میلیارد تومان برآورد شده بوده که با احتساب تعدیل‌ها، تاکنون مجموع هزینه‌کرد آن به حدود ۱۸۵ میلیارد تومان رسیده است.» این در حالی است که این پروژه نتوانسته تأثیر معناداری بر روان‌سازی ترافیک داشته باشد.

به نظر می‌رسد رویکرد فعلی مدیریت شهری در مواجهه با مشکل ترافیک، بیشتر بر اجرای پروژه‌های عمرانی پرخرج متمرکز است تا توسعه حمل‌ونقل عمومی و ساماندهی رفتار ترافیکی! شهر رشت به‌جای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پرخرج و کم‌بازده، باید به سمت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ایجاد زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، و استفاده از فناوری‌های هوشمند مدیریت ترافیک حرکت کند. تنها از این طریق می‌توان به بهبود پایدار وضعیت ترافیک شهر امیدوار بود.

قطعاً پروژه‌های عمرانی بدون مطالعه و برنامه‌ریزی دقیق، نه‌تنها راه‌حل مشکل ترافیک نیستند، بلکه می‌توانند به عاملی برای اتلاف منابع عمومی و ایجاد مشکلات جدید تبدیل شوند. انتظار می‌رود مسئولان شهری در انتخاب و اجرای پروژه‌های آتی دقت بیشتری به خرج دهند.

غیرمنتظره – سایت خبری گیلان | اخبار گیلان – خبر رشت