سپیدخبر به نقل از حرف تازه ؛جبهه اصلاحات استان گیلان در آستانه برگزاری جلسه شورای اسلامی شهر رشت برای معرفی گزینه های نهایی شهرداری بیانیه ای صادر کرد.

 

در این بیانیه آمده است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مردم عزیز شهر رشت چند سالی است که از عدم ثبات مدیریت شهرداری، برای اداره امور شهر رنج می‌برند؛ به نحوی که در این مدت، به‌طور متوسط و تقریبی، هر سال یک نفر جهت اداره امور شهر انتخاب شده است.

 

چند هفته‌ای است که موضوع انتخاب شهردار رشت مجددا یکی از مباحث مهم رسانه‌ها و محافل مختلف فرهنگی و اجتماعی شهر رشت شده و اخبار آن مورد توجه و رصد مردم قرار دارد. این در حالی است که شورای اسلامی شهر رشت در تابستان سال گذشته، در فرآیندی مبهم و غیرشفاف، پس از کش و قوس‌های مختلف شهرداری برای رشت انتخاب کرد که هر چند از سوابق کاری نسبتا خوبی برخوردار بود، لیکن به دلیل عدم آشنایی با شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شهر، تنها چند ماه در این مسئولیت دوام آورده و پس از استعفا، صندلی خدمت به مردم رشت را ترک کرد.

 

اینک نیز به‌رغم گذشت چند هفته، اعضای شورای اسلامی شهر رشت تنها به اعلام اسامی مختلف بدون ذکر دلایل و ملاک‌های انتخاب اکتفا کرده و این نگرانی برای شهروندان ایجاد شده که بار دیگر در روندی غیرشفاف، فردی برای تصدی این مسئولیت انتخاب شود که پس از چندی، شورا از انتخاب خود پشیمان شود یا آن فرد بنا به دلایل مختلف، کار را رها کرده و از مسئولیت شهرداری پلی بسازد برای ارتقا در جایگاه‌های دیگر؛ لذا شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان گیلان لازم می‌داند، فارغ از مباحث و مواضع سیاسی، نکاتی را در ارتباط با انتخاب شهردار اعلام نماید:

 

۱- موضوع اداره شهر و چگونگی ارایه خدمت به مردم، فارغ از آنکه اعضای شورای شهر از چه سلیقه سیاسی برخوردار هستند، باید در فرآیندی منطقی و اصولی انجام شود؛ به نحوی که اداره شهر و خدمت به مردم به بهترین شکل ممکن صورت گیرد. رقابت بین جناحها و احزاب و تشکلها تا زمان انتخابات شورا بوده و از آن پس، این رقابت باید به همدلی و رفاقت تبدیل شود تا رضایت مردم از عملکرد شهرداری، که از مراجع اصلی خدمت به مردم است، روز به روز افزایش یابد.

 

۲- شورای اسلامی شهر رشت با توجه به تجربیات انتخاب شهردار در دوره‌های قبلی و شرایط فعلی شهر رشت، باید با مدنظر قرار دادن اهداف چند ساله خود، ملاکها و معیارهایی برای انتخاب شهردار مشخص و آنها را جهت اطلاع مردم اعلام نماید.

 

۳- در مرحله بعد، شهروندان و خصوصا اعضای شورای اسلامی شهر با توجه به ملاک‌ها و معیارهای اعلام شده، افراد توانمند جهت تصدی مسئولیت شهرداری را شناسایی و جهت جلب نظر مساعد آنها به منظور قبول مسئولیت تلاش کنند و در طی دوره کار نیز همکاری لازم را جهت توفیق وی معمول نمایند تا امکان حل مشکلات در زمانی مناسب فراهم شود.

 

۴- ملاکها و معیارهایی که در این مقطع می‌تواند جهت انتخاب شهردار مدنظر باشد، از نگاه این مجموعه عبارتند از:

 

الف) سابقه اجرایی مناسب (حداقل چند سال فعالیت موفق در سطح ادارات کل و دستگاه‌های اجرایی همتراز آن)

 

ب) تحصیلات مرتبط با امور شهری و مدیریتی، به نحوی که توان ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف اجرایی که در امور شهری مداخله دارند را داشته باشد

 

ج) پاکدستی و سلامت مالی و توان مبارزه با فساد اداری و مالی

 

د) داشتن سوابق کاری در طرح‌های ملی و کلان کشور و توانایی جذب منابع مالی برای فعال کردن پروژه‌های عمرانی و همچنین تسلط در موضوع و مباحث سرمایه‌گذاری و توانایی جذب سرمایه‌گذار جهت طرح‌های شهری

 

در نهایت با مدنظر قرار دادن این مطلب که افراد بومی با شرایط فرهنگی و اجتماعی شهر رشت آشنا هستند، بهتر است انتخاب فرد بومی در اولویت قرار گیرد.

 

در پایان اعلام می‌نماییم که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان گیلان آمادگی دارد در فرآیند انتخاب شهردار، همکاری‌های لازم را با شورای اسلامی شهر رشت داشته باشد. همچنین در صورت اخذ تصمیم و انتخاب شهردار، از شورای اسلامی شهر انتظار داریم دلایل انتخاب خود را با توجه به ملاک‌ها و معیارها جهت اطلاع مردم عزیز شهر رشت توضیح دهد، تا میزان انطباق انتخاب انجام شده با ملاک‌ها و معیارها معلوم گردد.

 

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان گیلان

 

۸ مهر ۱۳۹۷

 

 

غیرمنتظره – سایت خبری گیلان | اخبار گیلان – خبر رشت